Protocollen

Protocol overgang basisschool naar voortgezetonderwijs

Meldcode sexsueelmisbruik

Privacy protocol

Luizenprotocol

Gedragsregels Sociale Media

Regels voor computergebruik door leerlingen

Verzuimprotocol

Klachtenregeling

Op de website van onze Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden
kunt u de klachtenregeling vinden.

Contactpersoon probleem en/of klacht

De school gaat er vanuit dat vragen, problemen, klachten altijd in onderling overleg zijn op te lossen. Mocht het voorkomen dat we er niet in overleg uit komen, dan kunt u contact opnemen met mevr M. Kuiper. Zij treedt voor onze school op als contactpersoon.

Als dit ook niet leidt tot een oplossing van het probleem of de klacht, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de SCOH: dhr. B. ten Broek, tel 070 – 3624009. Hij kan bemiddelen of u helpen met het formuleren van een klacht voor de landelijke klachtencommissie.

Kledingvoorschriften

  • leraren mogen geen bijdrage leveren die strijdig is met de verwezenlijking van de statutair vastgestelde grondslag en doelstelling van de Stichting SCOH, zowel in woord als gedrag.
  • kleding mag niet expliciet refereren aan een andere godsdienstige overtuiging dan het protestants-christelijke (dus geen keppeltje, hoofddoek, chador enz.).
  • kleding mag niet onhygienisch zijn (-tot ergernis wekken).
  • kleding mag geen statement zijn dat in verband gebracht kan worden met discriminatie op ras, kleur,geaardheid, sexe of politieke overtuiging.
  • kleding mag de veiligheid van de drager en anderen niet in gevaar brengen.
  • kleding mag niet disfunctioneel zijn i.c. vervullen of uitoefenen van een taak of functie.

Voor personeelsleden gelden criteria 1 t/m 7 voor leerlingen 3 t/m 7.

Kids tegen geweld / pestprotocol

In de klassen hangen de volgende regels:

  • Als je met ’n ander omgaat, zorg dan dat je netjes praat.
  • Als je het niet zelf kan, vraag het een ander dan.
  • Met hetzelfde gemak, gooi je rommel in de prullenbak.
  • Je wordt voor mij pas een held, als je niet vloekt of scheldt.
  • Weet je het al, stil in de gang en hal.
  • Dat we allemaal anders zijn, vind ik alleen maar fijn.
  • Leen je van mij, dat vind ik goed, maar… ik vind wel dat je het vragen moet.
  • Met een klap of een schop, los ik geen problemen op.
  • Er is maar één die praat, zodat het beter gaat.
  • Ik zorg ervoor dat ik niemand stoor.

Daarnaast hangt in elke klas een grote wissellijst met daarin de poster met het "verhaal van de maand". 
In de documenten hieronder kunt u ons pestprotocol vinden en andere nuttige informatie voor u als ouder.

Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten

Het Nationaal onderwijsprotocol tegen Pesten beoogt via samenwerking het probleem van het

pestgedrag bij kinderen aan te pakken en daarmee het geluk, het welzijn en de

toekomstverwachting van kinderen te verbeteren.

De ondertekenaars van dit protocol verklaren het volgende:

1. Pesten is een wezenlijk en groot probleem. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier

kinderen (+ 375.000) in het basisonderwijs en één op de zestien leerlingen (+ 56.000) in het

voortgezet onderwijs slachtoffer zijn van pestgedrag. Pestgedrag is schadelijk tot zeer

schadelijk voor kinderen, zowel voor de slachtoffers als voor de pesters. De omvang en

zwaarte van het probleem leiden tot de noodzaak van een aanpak door alle opvoeders

van kinderen en jongeren, in het bijzonder door de leraren en door de ouders.

2. Het bevoegd gezag en directie gaan, om een passend en afdoend antwoord te vinden op het

pestprobleem, uit van een zo goed mogelijke samenwerking tussen leraren, ouders en

leerlingen, gebaseerd op afgesproken beleid dat gericht is op samenwerking.

3. Onze school wenst een samenwerking, zoals bedoeld onder punt 2., ook daadwerkelijk aan te

gaan, te stimuleren en te onderhouden.

4. De ondertekenaars van dit protocol verbinden zich daarom het volgende te doen:

• het werken met de ‘vijfsporenaanpak’;

• het bewust maken en bewust houden van de leerlingen van het bestaan en de zwaarte van het

• pestprobleem;

• het bewust maken en bewust houden van de (levenslange) gevolgen van pesten;

• een gerichte voorlichting over de preventie en de aanpak van het pesten aan alle ouders van

de school;

• het zorgen voor een voor iedere aan de school verbonden persoon toegankelijke, actuele

informatie over het

pestprobleem, met als speciaal aandachtspunt informatie voor de leerlingen;

• het beschikbaar stellen van geld waarmee de scholing van personeelsleden, lesmaterialen,

lezingen, activiteiten voor ouders, de aanschaf van boeken en andere informatie wordt

bekostigd;

• het invoeren van een sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem op school, zodat

probleemgedrag bij leerlingen zo vroeg mogelijk kan worden onderkend en tegengegaan.

5. De ondertekenaars verklaren zich in principe bereid tot deelname aan een periodieke

zelfevaluatie (bijvoorbeeld de PestTest ®) binnen een door de medezeggenschapsraad

vastgestelde termijn.

6. Als het protocol is ondertekend, wordt een kopie op een duidelijk zichtbare plaats

opgehangen in de school. De tekst van het protocol wordt verder bekend gemaakt via de

schoolkrant en, indien aanwezig, de website van de school.

7. Het bevoegd gezag en de directie zorgen er verder voor dat naar aanleiding van de

ondertekening van dit protocol een beleid tegen het pesten wordt geformuleerd. Dit beleid wordt

in het schoolplan en de schoolgids opgenomen.

Naam

 

 

Kerstviering

We hadden al een poosje een echte Kerstsfeer in school en klas. Op donderdagavond was er de Kerstviering in de Nieuwe Badkapel. Alle groepen hebben daar een kerstlied gezongen. En ook ouders konden soms meezingen. Centraal stond het geboorteverhaal van Jezus, gespeeld door kinderen uit de meeste groepen.  En wat zag dat er allemaal schitterend uit: het spel, de kleding, het decor, de belichting, ….  Zie ook de foto. Het verhaal, verteld door onze nieuwe collega Yorick Zwerver, werd zeer beeldend gespeeld door onze kleine acteurs. De volgende ochtend kwamen kinderen met papa of mama al vroeg naar school om heerlijke hapjes te.. Lees verder »

Sinterklaas op De Vuurtoren

Het was even spannend in de ochtend van 5 december. Zou de Sint echt komen? Alle groepen en ook papa's en mama's waren er al helemaal klaar voor. Iedereen had een plek in de zaal. Eerst kwam Elsa, de Frozen princes, toen kwam de directeur die een mijter opzette, maar uiteindelijk na hard zingen was het de echte Sint met zijn Pieten die binnen kwamen.  De Sint zei dat alle cadeautjes er waren en dat hij ze zelf in de groepen kwam brengen. En dat gebeurde ook. In de lagere groepen was de Sint wat langer en waren er leuke.. Lees verder »

De rommelpiet was er weer!

Dat was even schrikken deze woensdagochtend. De school was 's nachts bezocht door RommelPieten!. Overal hadden ze rommel gemaakt: In de gangen en in alle lokalen. De kinderen leken het wel leuk te vinden! Ze keken naar de rommel, maar zagen meer: schoencadeautjes. Dat was een verrassing. Gelukkig zijn de Vuurtorenleerlingen goed in opruimen, zodat ze al gauw weer konden leren..... Nog even en dan komt de Sint! Lees verder »

Juf Marianne Kuiper 40 jaar in het onderwijs!

Dit jaar is juf Marianne Kuiper van basisschool de Vuurtoren 40 jaar in het onderwijs. In 1979 is de juf begonnen aan de Julianaschool aan de Gaffelstraat. Deze school fuseerde met de Emmaschool en later veranderde de naam in De Vuurtoren. Op school hebben we dit groots gevierd. De juf werd 's ochtends verrast met een school vol feestelijke teksten en foto's van vroeger. Aan het eind van de ochtend stonden alle leerlingen buiten te wachten op een prachtig lied te zingen. De juf stond daar in het zonnetje en hoorde ook dat ze al 40x met de klas Sinterklaas en.. Lees verder »


Recente foto's