Protocollen

Protocol overgang basisschool naar voortgezetonderwijs

Meldcode sexsueelmisbruik

Privacy protocol

Luizenprotocol

Gedragsregels Sociale Media

Regels voor computergebruik door leerlingen

Verzuimprotocol

Klachtenregeling

Op de website van onze Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden
kunt u de klachtenregeling vinden.

Contactpersoon probleem en/of klacht

De school gaat er vanuit dat vragen, problemen, klachten altijd in onderling overleg zijn op te lossen. Mocht het voorkomen dat we er niet in overleg uit komen, dan kunt u contact opnemen met mevr M. Kuiper. Zij treedt voor onze school op als contactpersoon.

Als dit ook niet leidt tot een oplossing van het probleem of de klacht, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de SCOH: dhr. B. ten Broek, tel 070 – 3624009. Hij kan bemiddelen of u helpen met het formuleren van een klacht voor de landelijke klachtencommissie.

Kledingvoorschriften

  • leraren mogen geen bijdrage leveren die strijdig is met de verwezenlijking van de statutair vastgestelde grondslag en doelstelling van de Stichting SCOH, zowel in woord als gedrag.
  • kleding mag niet expliciet refereren aan een andere godsdienstige overtuiging dan het protestants-christelijke (dus geen keppeltje, hoofddoek, chador enz.).
  • kleding mag niet onhygienisch zijn (-tot ergernis wekken).
  • kleding mag geen statement zijn dat in verband gebracht kan worden met discriminatie op ras, kleur,geaardheid, sexe of politieke overtuiging.
  • kleding mag de veiligheid van de drager en anderen niet in gevaar brengen.
  • kleding mag niet disfunctioneel zijn i.c. vervullen of uitoefenen van een taak of functie.

Voor personeelsleden gelden criteria 1 t/m 7 voor leerlingen 3 t/m 7.

Kids tegen geweld / pestprotocol

In de klassen hangen de volgende regels:

  • Als je met ’n ander omgaat, zorg dan dat je netjes praat.
  • Als je het niet zelf kan, vraag het een ander dan.
  • Met hetzelfde gemak, gooi je rommel in de prullenbak.
  • Je wordt voor mij pas een held, als je niet vloekt of scheldt.
  • Weet je het al, stil in de gang en hal.
  • Dat we allemaal anders zijn, vind ik alleen maar fijn.
  • Leen je van mij, dat vind ik goed, maar… ik vind wel dat je het vragen moet.
  • Met een klap of een schop, los ik geen problemen op.
  • Er is maar één die praat, zodat het beter gaat.
  • Ik zorg ervoor dat ik niemand stoor.

Daarnaast hangt in elke klas een grote wissellijst met daarin de poster met het "verhaal van de maand". 
In de documenten hieronder kunt u ons pestprotocol vinden en andere nuttige informatie voor u als ouder.

Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten

Het Nationaal onderwijsprotocol tegen Pesten beoogt via samenwerking het probleem van het

pestgedrag bij kinderen aan te pakken en daarmee het geluk, het welzijn en de

toekomstverwachting van kinderen te verbeteren.

De ondertekenaars van dit protocol verklaren het volgende:

1. Pesten is een wezenlijk en groot probleem. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier

kinderen (+ 375.000) in het basisonderwijs en één op de zestien leerlingen (+ 56.000) in het

voortgezet onderwijs slachtoffer zijn van pestgedrag. Pestgedrag is schadelijk tot zeer

schadelijk voor kinderen, zowel voor de slachtoffers als voor de pesters. De omvang en

zwaarte van het probleem leiden tot de noodzaak van een aanpak door alle opvoeders

van kinderen en jongeren, in het bijzonder door de leraren en door de ouders.

2. Het bevoegd gezag en directie gaan, om een passend en afdoend antwoord te vinden op het

pestprobleem, uit van een zo goed mogelijke samenwerking tussen leraren, ouders en

leerlingen, gebaseerd op afgesproken beleid dat gericht is op samenwerking.

3. Onze school wenst een samenwerking, zoals bedoeld onder punt 2., ook daadwerkelijk aan te

gaan, te stimuleren en te onderhouden.

4. De ondertekenaars van dit protocol verbinden zich daarom het volgende te doen:

• het werken met de ‘vijfsporenaanpak’;

• het bewust maken en bewust houden van de leerlingen van het bestaan en de zwaarte van het

• pestprobleem;

• het bewust maken en bewust houden van de (levenslange) gevolgen van pesten;

• een gerichte voorlichting over de preventie en de aanpak van het pesten aan alle ouders van

de school;

• het zorgen voor een voor iedere aan de school verbonden persoon toegankelijke, actuele

informatie over het

pestprobleem, met als speciaal aandachtspunt informatie voor de leerlingen;

• het beschikbaar stellen van geld waarmee de scholing van personeelsleden, lesmaterialen,

lezingen, activiteiten voor ouders, de aanschaf van boeken en andere informatie wordt

bekostigd;

• het invoeren van een sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem op school, zodat

probleemgedrag bij leerlingen zo vroeg mogelijk kan worden onderkend en tegengegaan.

5. De ondertekenaars verklaren zich in principe bereid tot deelname aan een periodieke

zelfevaluatie (bijvoorbeeld de PestTest ®) binnen een door de medezeggenschapsraad

vastgestelde termijn.

6. Als het protocol is ondertekend, wordt een kopie op een duidelijk zichtbare plaats

opgehangen in de school. De tekst van het protocol wordt verder bekend gemaakt via de

schoolkrant en, indien aanwezig, de website van de school.

7. Het bevoegd gezag en de directie zorgen er verder voor dat naar aanleiding van de

ondertekening van dit protocol een beleid tegen het pesten wordt geformuleerd. Dit beleid wordt

in het schoolplan en de schoolgids opgenomen.

Naam

 

 

Sinterklaas 2020 Hij was er!

Ondanks corona was Sinterklaas er toch weer voor de Vuurtoren-kinderen vandaag, vrijdag 4 december. Natuurlijk moest hij uit Spanje vandaan eerst in quarantaine. Maar vanochtend zat hij om 8 uur al met zijn Pieten in zijn werkkamer voor het raam op school. (zie foto) Dit jaar ging Sint niet naar de groepen, maar kwamen de groepen naar de Sint en Pieten. In de speelzaal had hij een prachtige plek. Groep voor groep kwamen de kinderen een poosje op bezoek. En o, wat weet de Sint veel van de kinderen. Natuurlijk werd er gezongen, dansjes gedaan, pepernoten uitgedeeld en veel grapjes gemaakt. In.. Lees verder »

Surprisemuseum 2020 en Pietengym

Afgelopen woensdag was het rond De Vuurtoren een bijzonder tafereel. Van alle kanten kwamen er kinderen met prachtige creaties in hun handen richting school. Het waren SURPRISES. Soms wel zo groot dat papa of mama een handje moesten helpen. Eenmaal uitgestald in de speelzaal kwamen op donderdag de groepen om de beurt de kunstwerken bekijken. Een echt Surprisemuseum. De kids waren onder de indruk van wat er zoal gemaakt was. En natuurlijk was het ook - op afstand - speuren naar namen. Wie had wat gemaakt en voor wie.....? Op 4 december met de Sinterklaasviering was het natuurlijk UITPAKKEN van surprises in.. Lees verder »

Rommelpieten maken er ook echt een rommeltje van op de Vuurtoren!

We hadden gedacht dat de RommelPieten in dit coronajaar niet naar de school zou komen. Maar ze waren toch! De juffen en meesters hebben alle kinderen eerst buiten maar even opgewacht, anders zouden ze wel heel erg schrikken. Per groep gingen de kinderen naar binnen. Dat moest erg voorzichtig......er lagen in de gangen omgevallen stoelen, speelgoed, capes. Ook waren er linten gespannen, dwars over de trappen.  En in de klas was het ook zo'n ontzettende rommel! Sommige kinderen schrokken, andere vonden het leuk, maar iedereen ging gelukkig helpen opruimen. Toch kwam het niet helemaal als verrassing... Afgelopen nacht heeft Radio Vuurtoren een.. Lees verder »

Kunstweken op de Vuurtoren

De afgelopen weken hebben de leerlingen van de Vuurtoren geleerd over kunst en zelf ook een kunstwerk gemaakt! De kinderen hebben kennis gemaakt met Van Gogh, Picasso of Mondriaan. Dat was de inspiratie voor een eigen kunsttekening. En wat een mooie resultaten. Zie de grote poster met alle tekeningen op het schoolplein (foto). De kunstwerken zijn nu ook te zien in een speciaal voor ieder kind gemaakt Kunstweken-Museum op internet.  Met de klas hebben de kinderen een galerie. En, leuk voor kinderen en ouders, in het eigen kindmuseum is er ook een museumwinkel!  Hoe werkt het allemaal?  Zie: Kunstweken Lees verder »


Recente foto's