Protocollen

Protocol overgang basisschool naar voortgezetonderwijs

Meldcode sexsueelmisbruik

Privacy protocol

Luizenprotocol

Gedragsregels Sociale Media

Regels voor computergebruik door leerlingen

Verzuimprotocol

Klachtenregeling

Op de website van onze Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden
kunt u de klachtenregeling vinden.

Contactpersoon probleem en/of klacht

De school gaat er vanuit dat vragen, problemen, klachten altijd in onderling overleg zijn op te lossen. Mocht het voorkomen dat we er niet in overleg uit komen, dan kunt u contact opnemen met mevr M. Kuiper. Zij treedt voor onze school op als contactpersoon.

Als dit ook niet leidt tot een oplossing van het probleem of de klacht, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de SCOH: dhr. B. ten Broek, tel 070 – 3624009. Hij kan bemiddelen of u helpen met het formuleren van een klacht voor de landelijke klachtencommissie.

Kledingvoorschriften

  • leraren mogen geen bijdrage leveren die strijdig is met de verwezenlijking van de statutair vastgestelde grondslag en doelstelling van de Stichting SCOH, zowel in woord als gedrag.
  • kleding mag niet expliciet refereren aan een andere godsdienstige overtuiging dan het protestants-christelijke (dus geen keppeltje, hoofddoek, chador enz.).
  • kleding mag niet onhygienisch zijn (-tot ergernis wekken).
  • kleding mag geen statement zijn dat in verband gebracht kan worden met discriminatie op ras, kleur,geaardheid, sexe of politieke overtuiging.
  • kleding mag de veiligheid van de drager en anderen niet in gevaar brengen.
  • kleding mag niet disfunctioneel zijn i.c. vervullen of uitoefenen van een taak of functie.

Voor personeelsleden gelden criteria 1 t/m 7 voor leerlingen 3 t/m 7.

Kids tegen geweld / pestprotocol

In de klassen hangen de volgende regels:

  • Als je met ’n ander omgaat, zorg dan dat je netjes praat.
  • Als je het niet zelf kan, vraag het een ander dan.
  • Met hetzelfde gemak, gooi je rommel in de prullenbak.
  • Je wordt voor mij pas een held, als je niet vloekt of scheldt.
  • Weet je het al, stil in de gang en hal.
  • Dat we allemaal anders zijn, vind ik alleen maar fijn.
  • Leen je van mij, dat vind ik goed, maar… ik vind wel dat je het vragen moet.
  • Met een klap of een schop, los ik geen problemen op.
  • Er is maar één die praat, zodat het beter gaat.
  • Ik zorg ervoor dat ik niemand stoor.

Daarnaast hangt in elke klas een grote wissellijst met daarin de poster met het "verhaal van de maand". 
In de documenten hieronder kunt u ons pestprotocol vinden en andere nuttige informatie voor u als ouder.

Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten

Het Nationaal onderwijsprotocol tegen Pesten beoogt via samenwerking het probleem van het

pestgedrag bij kinderen aan te pakken en daarmee het geluk, het welzijn en de

toekomstverwachting van kinderen te verbeteren.

De ondertekenaars van dit protocol verklaren het volgende:

1. Pesten is een wezenlijk en groot probleem. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier

kinderen (+ 375.000) in het basisonderwijs en één op de zestien leerlingen (+ 56.000) in het

voortgezet onderwijs slachtoffer zijn van pestgedrag. Pestgedrag is schadelijk tot zeer

schadelijk voor kinderen, zowel voor de slachtoffers als voor de pesters. De omvang en

zwaarte van het probleem leiden tot de noodzaak van een aanpak door alle opvoeders

van kinderen en jongeren, in het bijzonder door de leraren en door de ouders.

2. Het bevoegd gezag en directie gaan, om een passend en afdoend antwoord te vinden op het

pestprobleem, uit van een zo goed mogelijke samenwerking tussen leraren, ouders en

leerlingen, gebaseerd op afgesproken beleid dat gericht is op samenwerking.

3. Onze school wenst een samenwerking, zoals bedoeld onder punt 2., ook daadwerkelijk aan te

gaan, te stimuleren en te onderhouden.

4. De ondertekenaars van dit protocol verbinden zich daarom het volgende te doen:

• het werken met de ‘vijfsporenaanpak’;

• het bewust maken en bewust houden van de leerlingen van het bestaan en de zwaarte van het

• pestprobleem;

• het bewust maken en bewust houden van de (levenslange) gevolgen van pesten;

• een gerichte voorlichting over de preventie en de aanpak van het pesten aan alle ouders van

de school;

• het zorgen voor een voor iedere aan de school verbonden persoon toegankelijke, actuele

informatie over het

pestprobleem, met als speciaal aandachtspunt informatie voor de leerlingen;

• het beschikbaar stellen van geld waarmee de scholing van personeelsleden, lesmaterialen,

lezingen, activiteiten voor ouders, de aanschaf van boeken en andere informatie wordt

bekostigd;

• het invoeren van een sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem op school, zodat

probleemgedrag bij leerlingen zo vroeg mogelijk kan worden onderkend en tegengegaan.

5. De ondertekenaars verklaren zich in principe bereid tot deelname aan een periodieke

zelfevaluatie (bijvoorbeeld de PestTest ®) binnen een door de medezeggenschapsraad

vastgestelde termijn.

6. Als het protocol is ondertekend, wordt een kopie op een duidelijk zichtbare plaats

opgehangen in de school. De tekst van het protocol wordt verder bekend gemaakt via de

schoolkrant en, indien aanwezig, de website van de school.

7. Het bevoegd gezag en de directie zorgen er verder voor dat naar aanleiding van de

ondertekening van dit protocol een beleid tegen het pesten wordt geformuleerd. Dit beleid wordt

in het schoolplan en de schoolgids opgenomen.

Naam

 

 

Kinderboekenweek

Als je plezier hebt in het leen, helpt dat enorm om goed te leren. De kinderboekenweek is dan ook een mooi moment om aandacht te besteden aan kinderboeken en het lezen. Het thema 'Reis mee" was door de hele school te herkennen. Ook dit jaar was er weer een gezamenlijke activiteit. De groepen 1, 2 en 3 hadden een gezamenlijke gezellig feestje met liedjes die te maken hebben met reizen. Er waren verschillende optredens en we hoorden zelfs een Engels liedje!. Vanaf groep 4 waren er voorleeswedstrijden in de groep, En vervolgens met groep 4 t/m 8 bij elkaar. De voorlezers waren: Gianni (gr4),.. Lees verder »

Kleuterdiploma

Dat de groep 2 kleuters het goed doen en er klaar voor zijn om naar groep 3 te gaan was duidelijk te zien voor degenen die bij de ‘uitreiking’ van het kleuterdiploma waren. De juffen, uitgedost in een afstudeertoga, en de kinderen met gekleurde afstudeerhoedjes waren er helemaal klaar voor. Eén voor één gleden de kinderen via het raam naar buiten, terwijl de juf ondertussen een mooie tekst had voor ieder kind. De kleuters liepen dan naar een tafeltje met het diploma voor de ‘handtekening’. De kinderen waren maar wat trots, zo ook al die ouders die getuige waren van.. Lees verder »

De Vuurtoren Got's Talent

Onderdeel van het zomerfeest was ook de talentenshow met diverse optredens. De juffen van de school legden de lat hoog met een dansje ‘Heen en weer’. Daarna waren er optredens van kinderen uit diverse groepen. We zagen: zang, dans en ware acrobatiek. De foto’s zeggen genoeg. Iedereen genoot ervan om ook deze talenten te zien  op de Vuurtoren. Een deskundige jury van vier groep-8-leerlingen was lovend over de presentaties. Dat wordt oefenen het komend jaar, want dit moet zeker een vervolg krijgen! Lees verder »

Zomerfeest. Oud-Hollandse spelletjes

Op de laatste schooldag was het gezellig Oud-Hollandse spelletjes spelen op het plein: sjoelen, diabolo, spijkerpoepen, zaklopen, waterdragen, blikgooien, springkussen, …….. Dat alles in de speelzaal, plein en een stuk straat. Mooi dat Picnic met een springkussen en ballenschietwand voor nog meer vreugde kon zorgen. De foto’s laten mooie sfeerbeelden zien. De kinderen genoten. Zo’n feest op de laatste schooldag kan alleen als er veel hulp is van (groot-)ouders en vrijwilligers. Dit alles georganiseerd door een fantastisch actieve Vuurtoren-oudercommissie. Dank allemaal en een fijne vakantie!! Lees verder »


Recente foto's