Protocollen
Protocol overgang basisschool naar voortgezetonderwijs
Meldcode sexsueelmisbruik
Privacy protocol
Luizenprotocol
Gedragsregels Sociale Media
Regels voor computergebruik door leerlingen
Verzuimprotocol
Klachtenregeling
Op de website van onze Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden
kunt u de klachtenregeling vinden.
Contactpersoon probleem en/of klacht
De school gaat er vanuit dat vragen, problemen, klachten altijd in onderling overleg zijn op te lossen. Mocht het voorkomen dat we er niet in overleg uit komen, dan kunt u contact opnemen met mevr M. Kuiper. Zij treedt voor onze school op als contactpersoon.
Als dit ook niet leidt tot een oplossing van het probleem of de klacht, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de SCOH: dhr. B. ten Broek, tel 070 – 3624009. Hij kan bemiddelen of u helpen met het formuleren van een klacht voor de landelijke klachtencommissie.
Kledingvoorschriften
- leraren mogen geen bijdrage leveren die strijdig is met de verwezenlijking van de statutair vastgestelde grondslag en doelstelling van de Stichting SCOH, zowel in woord als gedrag.
- kleding mag niet expliciet refereren aan een andere godsdienstige overtuiging dan het protestants-christelijke (dus geen keppeltje, hoofddoek, chador enz.).
- kleding mag niet onhygienisch zijn (-tot ergernis wekken).
- kleding mag geen statement zijn dat in verband gebracht kan worden met discriminatie op ras, kleur,geaardheid, sexe of politieke overtuiging.
- kleding mag de veiligheid van de drager en anderen niet in gevaar brengen.
- kleding mag niet disfunctioneel zijn i.c. vervullen of uitoefenen van een taak of functie.
Voor personeelsleden gelden criteria 1 t/m 7 voor leerlingen 3 t/m 7.
Kids tegen geweld / pestprotocol
In de klassen hangen de volgende regels:
- Als je met ’n ander omgaat, zorg dan dat je netjes praat.
- Als je het niet zelf kan, vraag het een ander dan.
- Met hetzelfde gemak, gooi je rommel in de prullenbak.
- Je wordt voor mij pas een held, als je niet vloekt of scheldt.
- Weet je het al, stil in de gang en hal.
- Dat we allemaal anders zijn, vind ik alleen maar fijn.
- Leen je van mij, dat vind ik goed, maar… ik vind wel dat je het vragen moet.
- Met een klap of een schop, los ik geen problemen op.
- Er is maar één die praat, zodat het beter gaat.
- Ik zorg ervoor dat ik niemand stoor.
Daarnaast hangt in elke klas een grote wissellijst met daarin de poster met het "verhaal van de maand".
In de documenten hieronder kunt u ons pestprotocol vinden en andere nuttige informatie voor u als ouder.
Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten
Het Nationaal onderwijsprotocol tegen Pesten beoogt via samenwerking het probleem van het
pestgedrag bij kinderen aan te pakken en daarmee het geluk, het welzijn en de
toekomstverwachting van kinderen te verbeteren.
De ondertekenaars van dit protocol verklaren het volgende:
1. Pesten is een wezenlijk en groot probleem. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier
kinderen (+ 375.000) in het basisonderwijs en één op de zestien leerlingen (+ 56.000) in het
voortgezet onderwijs slachtoffer zijn van pestgedrag. Pestgedrag is schadelijk tot zeer
schadelijk voor kinderen, zowel voor de slachtoffers als voor de pesters. De omvang en
zwaarte van het probleem leiden tot de noodzaak van een aanpak door alle opvoeders
van kinderen en jongeren, in het bijzonder door de leraren en door de ouders.
2. Het bevoegd gezag en directie gaan, om een passend en afdoend antwoord te vinden op het
pestprobleem, uit van een zo goed mogelijke samenwerking tussen leraren, ouders en
leerlingen, gebaseerd op afgesproken beleid dat gericht is op samenwerking.
3. Onze school wenst een samenwerking, zoals bedoeld onder punt 2., ook daadwerkelijk aan te
gaan, te stimuleren en te onderhouden.
4. De ondertekenaars van dit protocol verbinden zich daarom het volgende te doen:
• het werken met de ‘vijfsporenaanpak’;
• het bewust maken en bewust houden van de leerlingen van het bestaan en de zwaarte van het
• pestprobleem;
• het bewust maken en bewust houden van de (levenslange) gevolgen van pesten;
• een gerichte voorlichting over de preventie en de aanpak van het pesten aan alle ouders van
de school;
• het zorgen voor een voor iedere aan de school verbonden persoon toegankelijke, actuele
informatie over het
pestprobleem, met als speciaal aandachtspunt informatie voor de leerlingen;
• het beschikbaar stellen van geld waarmee de scholing van personeelsleden, lesmaterialen,
lezingen, activiteiten voor ouders, de aanschaf van boeken en andere informatie wordt
bekostigd;
• het invoeren van een sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem op school, zodat
probleemgedrag bij leerlingen zo vroeg mogelijk kan worden onderkend en tegengegaan.
5. De ondertekenaars verklaren zich in principe bereid tot deelname aan een periodieke
zelfevaluatie (bijvoorbeeld de PestTest ®) binnen een door de medezeggenschapsraad
vastgestelde termijn.
6. Als het protocol is ondertekend, wordt een kopie op een duidelijk zichtbare plaats
opgehangen in de school. De tekst van het protocol wordt verder bekend gemaakt via de
schoolkrant en, indien aanwezig, de website van de school.
7. Het bevoegd gezag en de directie zorgen er verder voor dat naar aanleiding van de
ondertekening van dit protocol een beleid tegen het pesten wordt geformuleerd. Dit beleid wordt
in het schoolplan en de schoolgids opgenomen.
Naam