Protocollen

Protocol overgang basisschool naar voortgezetonderwijs

Meldcode sexsueelmisbruik

Privacy protocol

Luizenprotocol

Gedragsregels Sociale Media

Regels voor computergebruik door leerlingen

Verzuimprotocol

Klachtenregeling

Op de website van onze Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden
kunt u de klachtenregeling vinden.

Contactpersoon probleem en/of klacht

De school gaat er vanuit dat vragen, problemen, klachten altijd in onderling overleg zijn op te lossen. Mocht het voorkomen dat we er niet in overleg uit komen, dan kunt u contact opnemen met mevr M. Kuiper. Zij treedt voor onze school op als contactpersoon.

Als dit ook niet leidt tot een oplossing van het probleem of de klacht, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de SCOH: dhr. B. ten Broek, tel 070 – 3624009. Hij kan bemiddelen of u helpen met het formuleren van een klacht voor de landelijke klachtencommissie.

Kledingvoorschriften

  • leraren mogen geen bijdrage leveren die strijdig is met de verwezenlijking van de statutair vastgestelde grondslag en doelstelling van de Stichting SCOH, zowel in woord als gedrag.
  • kleding mag niet expliciet refereren aan een andere godsdienstige overtuiging dan het protestants-christelijke (dus geen keppeltje, hoofddoek, chador enz.).
  • kleding mag niet onhygienisch zijn (-tot ergernis wekken).
  • kleding mag geen statement zijn dat in verband gebracht kan worden met discriminatie op ras, kleur,geaardheid, sexe of politieke overtuiging.
  • kleding mag de veiligheid van de drager en anderen niet in gevaar brengen.
  • kleding mag niet disfunctioneel zijn i.c. vervullen of uitoefenen van een taak of functie.

Voor personeelsleden gelden criteria 1 t/m 7 voor leerlingen 3 t/m 7.

Kids tegen geweld / pestprotocol

In de klassen hangen de volgende regels:

  • Als je met ’n ander omgaat, zorg dan dat je netjes praat.
  • Als je het niet zelf kan, vraag het een ander dan.
  • Met hetzelfde gemak, gooi je rommel in de prullenbak.
  • Je wordt voor mij pas een held, als je niet vloekt of scheldt.
  • Weet je het al, stil in de gang en hal.
  • Dat we allemaal anders zijn, vind ik alleen maar fijn.
  • Leen je van mij, dat vind ik goed, maar… ik vind wel dat je het vragen moet.
  • Met een klap of een schop, los ik geen problemen op.
  • Er is maar één die praat, zodat het beter gaat.
  • Ik zorg ervoor dat ik niemand stoor.

Daarnaast hangt in elke klas een grote wissellijst met daarin de poster met het "verhaal van de maand". 
In de documenten hieronder kunt u ons pestprotocol vinden en andere nuttige informatie voor u als ouder.

Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten

Het Nationaal onderwijsprotocol tegen Pesten beoogt via samenwerking het probleem van het

pestgedrag bij kinderen aan te pakken en daarmee het geluk, het welzijn en de

toekomstverwachting van kinderen te verbeteren.

De ondertekenaars van dit protocol verklaren het volgende:

1. Pesten is een wezenlijk en groot probleem. Uit onderzoek blijkt dat één op de vier

kinderen (+ 375.000) in het basisonderwijs en één op de zestien leerlingen (+ 56.000) in het

voortgezet onderwijs slachtoffer zijn van pestgedrag. Pestgedrag is schadelijk tot zeer

schadelijk voor kinderen, zowel voor de slachtoffers als voor de pesters. De omvang en

zwaarte van het probleem leiden tot de noodzaak van een aanpak door alle opvoeders

van kinderen en jongeren, in het bijzonder door de leraren en door de ouders.

2. Het bevoegd gezag en directie gaan, om een passend en afdoend antwoord te vinden op het

pestprobleem, uit van een zo goed mogelijke samenwerking tussen leraren, ouders en

leerlingen, gebaseerd op afgesproken beleid dat gericht is op samenwerking.

3. Onze school wenst een samenwerking, zoals bedoeld onder punt 2., ook daadwerkelijk aan te

gaan, te stimuleren en te onderhouden.

4. De ondertekenaars van dit protocol verbinden zich daarom het volgende te doen:

• het werken met de ‘vijfsporenaanpak’;

• het bewust maken en bewust houden van de leerlingen van het bestaan en de zwaarte van het

• pestprobleem;

• het bewust maken en bewust houden van de (levenslange) gevolgen van pesten;

• een gerichte voorlichting over de preventie en de aanpak van het pesten aan alle ouders van

de school;

• het zorgen voor een voor iedere aan de school verbonden persoon toegankelijke, actuele

informatie over het

pestprobleem, met als speciaal aandachtspunt informatie voor de leerlingen;

• het beschikbaar stellen van geld waarmee de scholing van personeelsleden, lesmaterialen,

lezingen, activiteiten voor ouders, de aanschaf van boeken en andere informatie wordt

bekostigd;

• het invoeren van een sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem op school, zodat

probleemgedrag bij leerlingen zo vroeg mogelijk kan worden onderkend en tegengegaan.

5. De ondertekenaars verklaren zich in principe bereid tot deelname aan een periodieke

zelfevaluatie (bijvoorbeeld de PestTest ®) binnen een door de medezeggenschapsraad

vastgestelde termijn.

6. Als het protocol is ondertekend, wordt een kopie op een duidelijk zichtbare plaats

opgehangen in de school. De tekst van het protocol wordt verder bekend gemaakt via de

schoolkrant en, indien aanwezig, de website van de school.

7. Het bevoegd gezag en de directie zorgen er verder voor dat naar aanleiding van de

ondertekening van dit protocol een beleid tegen het pesten wordt geformuleerd. Dit beleid wordt

in het schoolplan en de schoolgids opgenomen.

Naam

 

 

Vuurtorenleerlingen beplakken ramen met thuiswerk op 1 April

Woensdag 1 april was een speciale dag voor de leerlingen van De Vuurtoren. De kinderen waren door school opgeroepen om hun werk aan het raam te plakken. De leerkrachten zouden langs komen om vanaf de buitenzijde van het huis, het thuiswerk na te kijken. Gezien de reacties vooraf, na de aankondiging, was al duidelijk dat heel veel kinderen er veel werk van maakten. Bekend is dat er om 9.00 uur al veel kinderen achter de volgeplakte ramen naar buiten loerden (zie ook foto). Aan het verzoek om vooraf een foto te mailen naar de leerkracht, werd ruim gehoor gegeven. Zo ontstond.. Lees verder »

Radio DE VUURTOREN met BREAKING NEWS

Radio DE VUURTOREN met BREAKING NEWS Iedere vrijdagmiddag is het BREAKING NEWS vanuit De Vuurtoren. In een speciale radiouitzending wordt er verslag gedaan over zaken rond school. Er zijn leerkrachten te horen, een fragment van het Vuurtorenlied, een lied door juffen en meesters voor onze leerlingen en dit alles in een muzikale context. Het lied is inmiddels ALARMSCHIJF en heeft al een gouden plaat (zie foto). Benieuwd? Luister maar: Breaking News 3 april: https://www.youtube.com/watch?v=aQC6XPC2xYE  (aflevering: stoorzender) Breaking News 27 maart: https://www.youtube.com/watch?v=KsCCsZODmtE&t=241s Breaking News 20 maart: https://www.youtube.com/watch?v=60APc-31Ky4  Lees verder »

Tablets via school voor leerlingen

In de lessen op school zetten we standaard tablets in daar waar het een meerwaarde is. Maar thuis leren op een computer…... Dat is voor sommigen nieuw. En je moet thuis maar voldoende laptops/tablets hebben!? In samenwerking met het bestuur (SCOH) heeft De Vuurtoren deze week al 30 kinderen (en ouders) blij kunnen maken met een tablet in bruikleen. De tablets, deels nieuwe en deels gebruikte van school, zijn hiervoor speciaal ingericht voor thuisgebruik. De bijgeleverde wachtwoorden geven de kinderen makkelijk toegang tot de benodigde programma’s. Lees verder »

Scholen gesloten.......maar De Vuurtoren blijft in bedrijf!

Het zat er al een beetje aan te komen. En ja hoor op zondag 15 april, werd bekend dat alle scholen per direct voor 3 weken zouden sluiten. Dat was voor iedereen even schakelen: Voor thuis en school was de gedachte ‘hoe organiseer ik dit’? Achter de schermen was de Vuurtoren al wel bezig met een Noodplan-Thuiswerk voor het geval…. Via Parro (Ouder-school communicatie app), is er nu een dagelijkse informatieuitwisseling. Uitgangspunt is: In contact blijven met kind/gezin en het aanleveren van opdrachten voor een zekere continuïteit van het onderwijs. De leerstof bestaat vooral uit extra in-oefening, verdieping en verbreding. Er zijn.. Lees verder »


Recente foto's