Huiswerk

Huiswerk vergeten/onvoldoende:

In het geval van het vergeten mee te nemen van het huiswerk of het halen van een onvoldoende hebben we als algemene regel:

In groep 4/5 geven we een briefje mee naar huis met de mededeling dat het huiswerk vergeten dan wel onvoldoende is. Deze moet door één van de ouders ondertekend worden en weer terug aan de leerkracht worden gegeven.

In groep 6/7/8 worden de kinderen zelf meer verantwoordelijk voor hun huiswerk en zullen zij na het vergeten van hun huiswerk of het halen van een onvoldoende voor hun huiswerk één of meerdere kleine pauzes binnen blijven.

Zij zullen dan met dit huiswerk aan de slag gaan.

De leerkracht kan in sommige gevallen hier een uitzondering op maken aangezien niet alle kinderen hetzelfde zijn. Er kunnen bepaalde redenen zijn om hiervan af te wijken.

Het is mogelijk dat wij in de komende tijd deze regels -door de praktijk gevoed- kunnen bijstellen.

Huiswerk overzicht groep 3 t/m 8

Rekenen:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 geen huiswerk
Groep 6 geen huiswerk
Groep 7 1 a 2 keer per week cijferen
Groep 8 procenten en breuken maken / redactiesommen / grafieken en tabellen elk 1x per wk

Taal:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 geen huiswerk
Groep 6 een spreekbeurt / een werkstuk
1x per 3 wk themalijst woorden (taaltoets)
Groep 7 taalgebruik 1x per wk
Een werkstuk (vrij onderwerp)
Een boekbespreking
Een spreekbeurt
Groep 8 woordenschat / spreekwoorden en gezegdes/ begr.lezen elk 1x per wk
2 werkstukken (een vrij onderwerp / een ak of gesch)
Een boekbespreking
Een spreekbeurt

Spelling:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 1x per 3 weken
Groep 6 1x per wk spellingcategorie
Groep 7 1x per wk dicteewoorden
Groep 8 werkwoordschema 1x per wk / dicteewoorden 1x per 2wk

Aardrijkskunde:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 topografie provincies van Nederland
Groep 6 10x per jaar een repetitie over het geleerde hoofdstuk (lln krijgen samenvatting)
Topografie 12x per jaar een repetitie over een provincie.
Groep 7 topografie en samenvatting hoofdstuk voor repetitie elke 4 weken
Groep 8 topografie en samenvatting hoofdstuk voor repetitie elke 2 a 3 weken

Geschiedenis:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 6 repetities per jaar
Groep 6 6 repetities per jaar
Groep 7 6 repetities per jaar
Groep 8 6 repetities per jaar

Verkeer:
Groep 7 borden en afspraken
Engels:
Groep 7 woorden 1x per 4 wk

Doorgaande leerlijn Werkstuk:

Groep 5
  • Stukje over een onderwerp op de computer schrijven + titel (100 woorden)
  • Plaatje erbij (evt tekening)
Groep 6
  • 1 werkstuk met eigen onderwerp gemaakt op de computer
  • 1 tot 1,5 maand van te voren opgeven
  • Indeling:
    1. Voorkant
    2. Inhoudsopgave
    3. Voorwoord
    4. Hoofdstukken = 6 van 150 woorden
    5. Nawoord
  • Paginanummers
  • Plaatjes
  • Bronvermelding
  • Beoordeling door de leerkracht
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • 7 hoofdstukken van 200 woorden
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • 8 hoofstukken van 250 woorden

Leerlingen mogen geen onderwerpen kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij.
 

Doorgaande leerlijn Spreekbeurt:

Groep 4
  • Keuze van de leerlingen
Groep 5
  • 5 minuten spreken over een eigen gekozen onderwerp
  • Geen beoordeling, doel is om te leren praten voor een groep.
  • Eventueel samen met een medeleerling
Groep 6 Zie groep 5 met de uitbreiding:
  • 5 tot 10 minuten
  • Alleen
  • Eigen onderwerp
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1) op basis van:
    1. Verstaanbaarheid (zacht/snel/e.d.)
    2. Samenhangend verhaal
    3. Materialen meegenomen
  • Powerpoint mag, wordt gestimuleerd
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • 10 tot 15 minuten
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1) op basis van:
    1. Verstaanbaarheid (zacht/snel/e.d.)
    2. Samenhangend verhaal/hoofdstukken
    3. Materialen meegenomen/presentatie
    4. Contact met publiek
    5. Vragen erbij/quiz
    6. Werden de gestelde vragen goed beantwoord?
    7. Zoveel mogelijk uit het hoofd voorgedragen
  • Powerpoint verplicht
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • 15 minuten
  • Volledig uit het hoofd voorgedragen

Leerlingen mogen geen onderwerpen kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij.
 

Doorgaande leerlijn Boekbespreking

Groep 4
  • Voorlezen 3 minuten
  • Zelfgekozen tekst
  • Geoefend en voor de klas
  • Geen beoordeling, wel tips en tops
Groep 5 Zie groep 4 met de uitbreiding:
  • Voorlezen 5 minuten
  • Beoordeling met m/v/g door leerkracht
  • Beoordeling op basis van intonatie, tempo, leestekens
Groep 6 Zie groep 5 met de uitbreiding:
  • Informatie over de schrijver
  • Eigen mening
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1)
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • Voorlezen 5 tot 8 minuten
  • Boekinformatie (druk/illustrator/jaar van uitgave,e.d.)
  • Powerpoint mag
  • De gehele boekbespreking heeft een duur van 12 tot 15 minuten.
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • Vanuit welk perspectief is het boek geschreven
  • Extra materialen

Leerlingen mogen geen boeken kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij. 

Kinderboekenweek

Als je plezier hebt in het leen, helpt dat enorm om goed te leren. De kinderboekenweek is dan ook een mooi moment om aandacht te besteden aan kinderboeken en het lezen. Het thema 'Reis mee" was door de hele school te herkennen. Ook dit jaar was er weer een gezamenlijke activiteit. De groepen 1, 2 en 3 hadden een gezamenlijke gezellig feestje met liedjes die te maken hebben met reizen. Er waren verschillende optredens en we hoorden zelfs een Engels liedje!. Vanaf groep 4 waren er voorleeswedstrijden in de groep, En vervolgens met groep 4 t/m 8 bij elkaar. De voorlezers waren: Gianni (gr4),.. Lees verder »

Kleuterdiploma

Dat de groep 2 kleuters het goed doen en er klaar voor zijn om naar groep 3 te gaan was duidelijk te zien voor degenen die bij de ‘uitreiking’ van het kleuterdiploma waren. De juffen, uitgedost in een afstudeertoga, en de kinderen met gekleurde afstudeerhoedjes waren er helemaal klaar voor. Eén voor één gleden de kinderen via het raam naar buiten, terwijl de juf ondertussen een mooie tekst had voor ieder kind. De kleuters liepen dan naar een tafeltje met het diploma voor de ‘handtekening’. De kinderen waren maar wat trots, zo ook al die ouders die getuige waren van.. Lees verder »

De Vuurtoren Got's Talent

Onderdeel van het zomerfeest was ook de talentenshow met diverse optredens. De juffen van de school legden de lat hoog met een dansje ‘Heen en weer’. Daarna waren er optredens van kinderen uit diverse groepen. We zagen: zang, dans en ware acrobatiek. De foto’s zeggen genoeg. Iedereen genoot ervan om ook deze talenten te zien  op de Vuurtoren. Een deskundige jury van vier groep-8-leerlingen was lovend over de presentaties. Dat wordt oefenen het komend jaar, want dit moet zeker een vervolg krijgen! Lees verder »

Zomerfeest. Oud-Hollandse spelletjes

Op de laatste schooldag was het gezellig Oud-Hollandse spelletjes spelen op het plein: sjoelen, diabolo, spijkerpoepen, zaklopen, waterdragen, blikgooien, springkussen, …….. Dat alles in de speelzaal, plein en een stuk straat. Mooi dat Picnic met een springkussen en ballenschietwand voor nog meer vreugde kon zorgen. De foto’s laten mooie sfeerbeelden zien. De kinderen genoten. Zo’n feest op de laatste schooldag kan alleen als er veel hulp is van (groot-)ouders en vrijwilligers. Dit alles georganiseerd door een fantastisch actieve Vuurtoren-oudercommissie. Dank allemaal en een fijne vakantie!! Lees verder »


Recente foto's