Huiswerk

Huiswerk vergeten/onvoldoende:

In het geval van het vergeten mee te nemen van het huiswerk of het halen van een onvoldoende hebben we als algemene regel:

In groep 4/5 geven we een briefje mee naar huis met de mededeling dat het huiswerk vergeten dan wel onvoldoende is. Deze moet door één van de ouders ondertekend worden en weer terug aan de leerkracht worden gegeven.

In groep 6/7/8 worden de kinderen zelf meer verantwoordelijk voor hun huiswerk en zullen zij na het vergeten van hun huiswerk of het halen van een onvoldoende voor hun huiswerk één of meerdere kleine pauzes binnen blijven.

Zij zullen dan met dit huiswerk aan de slag gaan.

De leerkracht kan in sommige gevallen hier een uitzondering op maken aangezien niet alle kinderen hetzelfde zijn. Er kunnen bepaalde redenen zijn om hiervan af te wijken.

Het is mogelijk dat wij in de komende tijd deze regels -door de praktijk gevoed- kunnen bijstellen.

Huiswerk overzicht groep 3 t/m 8

Rekenen:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 geen huiswerk
Groep 6 geen huiswerk
Groep 7 1 a 2 keer per week cijferen
Groep 8 procenten en breuken maken / redactiesommen / grafieken en tabellen elk 1x per wk

Taal:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 geen huiswerk
Groep 6 een spreekbeurt / een werkstuk
1x per 3 wk themalijst woorden (taaltoets)
Groep 7 taalgebruik 1x per wk
Een werkstuk (vrij onderwerp)
Een boekbespreking
Een spreekbeurt
Groep 8 woordenschat / spreekwoorden en gezegdes/ begr.lezen elk 1x per wk
2 werkstukken (een vrij onderwerp / een ak of gesch)
Een boekbespreking
Een spreekbeurt

Spelling:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 1x per 3 weken
Groep 6 1x per wk spellingcategorie
Groep 7 1x per wk dicteewoorden
Groep 8 werkwoordschema 1x per wk / dicteewoorden 1x per 2wk

Aardrijkskunde:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 topografie provincies van Nederland
Groep 6 10x per jaar een repetitie over het geleerde hoofdstuk (lln krijgen samenvatting)
Topografie 12x per jaar een repetitie over een provincie.
Groep 7 topografie en samenvatting hoofdstuk voor repetitie elke 4 weken
Groep 8 topografie en samenvatting hoofdstuk voor repetitie elke 2 a 3 weken

Geschiedenis:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 6 repetities per jaar
Groep 6 6 repetities per jaar
Groep 7 6 repetities per jaar
Groep 8 6 repetities per jaar

Verkeer:
Groep 7 borden en afspraken
Engels:
Groep 7 woorden 1x per 4 wk

Doorgaande leerlijn Werkstuk:

Groep 5
  • Stukje over een onderwerp op de computer schrijven + titel (100 woorden)
  • Plaatje erbij (evt tekening)
Groep 6
  • 1 werkstuk met eigen onderwerp gemaakt op de computer
  • 1 tot 1,5 maand van te voren opgeven
  • Indeling:
    1. Voorkant
    2. Inhoudsopgave
    3. Voorwoord
    4. Hoofdstukken = 6 van 150 woorden
    5. Nawoord
  • Paginanummers
  • Plaatjes
  • Bronvermelding
  • Beoordeling door de leerkracht
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • 7 hoofdstukken van 200 woorden
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • 8 hoofstukken van 250 woorden

Leerlingen mogen geen onderwerpen kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij.
 

Doorgaande leerlijn Spreekbeurt:

Groep 4
  • Keuze van de leerlingen
Groep 5
  • 5 minuten spreken over een eigen gekozen onderwerp
  • Geen beoordeling, doel is om te leren praten voor een groep.
  • Eventueel samen met een medeleerling
Groep 6 Zie groep 5 met de uitbreiding:
  • 5 tot 10 minuten
  • Alleen
  • Eigen onderwerp
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1) op basis van:
    1. Verstaanbaarheid (zacht/snel/e.d.)
    2. Samenhangend verhaal
    3. Materialen meegenomen
  • Powerpoint mag, wordt gestimuleerd
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • 10 tot 15 minuten
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1) op basis van:
    1. Verstaanbaarheid (zacht/snel/e.d.)
    2. Samenhangend verhaal/hoofdstukken
    3. Materialen meegenomen/presentatie
    4. Contact met publiek
    5. Vragen erbij/quiz
    6. Werden de gestelde vragen goed beantwoord?
    7. Zoveel mogelijk uit het hoofd voorgedragen
  • Powerpoint verplicht
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • 15 minuten
  • Volledig uit het hoofd voorgedragen

Leerlingen mogen geen onderwerpen kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij.
 

Doorgaande leerlijn Boekbespreking

Groep 4
  • Voorlezen 3 minuten
  • Zelfgekozen tekst
  • Geoefend en voor de klas
  • Geen beoordeling, wel tips en tops
Groep 5 Zie groep 4 met de uitbreiding:
  • Voorlezen 5 minuten
  • Beoordeling met m/v/g door leerkracht
  • Beoordeling op basis van intonatie, tempo, leestekens
Groep 6 Zie groep 5 met de uitbreiding:
  • Informatie over de schrijver
  • Eigen mening
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1)
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • Voorlezen 5 tot 8 minuten
  • Boekinformatie (druk/illustrator/jaar van uitgave,e.d.)
  • Powerpoint mag
  • De gehele boekbespreking heeft een duur van 12 tot 15 minuten.
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • Vanuit welk perspectief is het boek geschreven
  • Extra materialen

Leerlingen mogen geen boeken kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij. 

Kerstviering

We hadden al een poosje een echte Kerstsfeer in school en klas. Op donderdagavond was er de Kerstviering in de Nieuwe Badkapel. Alle groepen hebben daar een kerstlied gezongen. En ook ouders konden soms meezingen. Centraal stond het geboorteverhaal van Jezus, gespeeld door kinderen uit de meeste groepen.  En wat zag dat er allemaal schitterend uit: het spel, de kleding, het decor, de belichting, ….  Zie ook de foto. Het verhaal, verteld door onze nieuwe collega Yorick Zwerver, werd zeer beeldend gespeeld door onze kleine acteurs. De volgende ochtend kwamen kinderen met papa of mama al vroeg naar school om heerlijke hapjes te.. Lees verder »

Sinterklaas op De Vuurtoren

Het was even spannend in de ochtend van 5 december. Zou de Sint echt komen? Alle groepen en ook papa's en mama's waren er al helemaal klaar voor. Iedereen had een plek in de zaal. Eerst kwam Elsa, de Frozen princes, toen kwam de directeur die een mijter opzette, maar uiteindelijk na hard zingen was het de echte Sint met zijn Pieten die binnen kwamen.  De Sint zei dat alle cadeautjes er waren en dat hij ze zelf in de groepen kwam brengen. En dat gebeurde ook. In de lagere groepen was de Sint wat langer en waren er leuke.. Lees verder »

De rommelpiet was er weer!

Dat was even schrikken deze woensdagochtend. De school was 's nachts bezocht door RommelPieten!. Overal hadden ze rommel gemaakt: In de gangen en in alle lokalen. De kinderen leken het wel leuk te vinden! Ze keken naar de rommel, maar zagen meer: schoencadeautjes. Dat was een verrassing. Gelukkig zijn de Vuurtorenleerlingen goed in opruimen, zodat ze al gauw weer konden leren..... Nog even en dan komt de Sint! Lees verder »

Juf Marianne Kuiper 40 jaar in het onderwijs!

Dit jaar is juf Marianne Kuiper van basisschool de Vuurtoren 40 jaar in het onderwijs. In 1979 is de juf begonnen aan de Julianaschool aan de Gaffelstraat. Deze school fuseerde met de Emmaschool en later veranderde de naam in De Vuurtoren. Op school hebben we dit groots gevierd. De juf werd 's ochtends verrast met een school vol feestelijke teksten en foto's van vroeger. Aan het eind van de ochtend stonden alle leerlingen buiten te wachten op een prachtig lied te zingen. De juf stond daar in het zonnetje en hoorde ook dat ze al 40x met de klas Sinterklaas en.. Lees verder »


Recente foto's