Huiswerk

Huiswerk vergeten/onvoldoende:

In het geval van het vergeten mee te nemen van het huiswerk of het halen van een onvoldoende hebben we als algemene regel:

In groep 4/5 geven we een briefje mee naar huis met de mededeling dat het huiswerk vergeten dan wel onvoldoende is. Deze moet door één van de ouders ondertekend worden en weer terug aan de leerkracht worden gegeven.

In groep 6/7/8 worden de kinderen zelf meer verantwoordelijk voor hun huiswerk en zullen zij na het vergeten van hun huiswerk of het halen van een onvoldoende voor hun huiswerk één of meerdere kleine pauzes binnen blijven.

Zij zullen dan met dit huiswerk aan de slag gaan.

De leerkracht kan in sommige gevallen hier een uitzondering op maken aangezien niet alle kinderen hetzelfde zijn. Er kunnen bepaalde redenen zijn om hiervan af te wijken.

Het is mogelijk dat wij in de komende tijd deze regels -door de praktijk gevoed- kunnen bijstellen.

Huiswerk overzicht groep 3 t/m 8

Rekenen:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 geen huiswerk
Groep 6 geen huiswerk
Groep 7 1 a 2 keer per week cijferen
Groep 8 procenten en breuken maken / redactiesommen / grafieken en tabellen elk 1x per wk

Taal:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 geen huiswerk
Groep 6 een spreekbeurt / een werkstuk
1x per 3 wk themalijst woorden (taaltoets)
Groep 7 taalgebruik 1x per wk
Een werkstuk (vrij onderwerp)
Een boekbespreking
Een spreekbeurt
Groep 8 woordenschat / spreekwoorden en gezegdes/ begr.lezen elk 1x per wk
2 werkstukken (een vrij onderwerp / een ak of gesch)
Een boekbespreking
Een spreekbeurt

Spelling:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 1x per 3 weken
Groep 6 1x per wk spellingcategorie
Groep 7 1x per wk dicteewoorden
Groep 8 werkwoordschema 1x per wk / dicteewoorden 1x per 2wk

Aardrijkskunde:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 topografie provincies van Nederland
Groep 6 10x per jaar een repetitie over het geleerde hoofdstuk (lln krijgen samenvatting)
Topografie 12x per jaar een repetitie over een provincie.
Groep 7 topografie en samenvatting hoofdstuk voor repetitie elke 4 weken
Groep 8 topografie en samenvatting hoofdstuk voor repetitie elke 2 a 3 weken

Geschiedenis:
Groep 3 geen huiswerk
Groep 4 geen huiswerk
Groep 5 6 repetities per jaar
Groep 6 6 repetities per jaar
Groep 7 6 repetities per jaar
Groep 8 6 repetities per jaar

Verkeer:
Groep 7 borden en afspraken
Engels:
Groep 7 woorden 1x per 4 wk

Doorgaande leerlijn Werkstuk:

Groep 5
  • Stukje over een onderwerp op de computer schrijven + titel (100 woorden)
  • Plaatje erbij (evt tekening)
Groep 6
  • 1 werkstuk met eigen onderwerp gemaakt op de computer
  • 1 tot 1,5 maand van te voren opgeven
  • Indeling:
    1. Voorkant
    2. Inhoudsopgave
    3. Voorwoord
    4. Hoofdstukken = 6 van 150 woorden
    5. Nawoord
  • Paginanummers
  • Plaatjes
  • Bronvermelding
  • Beoordeling door de leerkracht
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • 7 hoofdstukken van 200 woorden
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • 8 hoofstukken van 250 woorden

Leerlingen mogen geen onderwerpen kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij.
 

Doorgaande leerlijn Spreekbeurt:

Groep 4
  • Keuze van de leerlingen
Groep 5
  • 5 minuten spreken over een eigen gekozen onderwerp
  • Geen beoordeling, doel is om te leren praten voor een groep.
  • Eventueel samen met een medeleerling
Groep 6 Zie groep 5 met de uitbreiding:
  • 5 tot 10 minuten
  • Alleen
  • Eigen onderwerp
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1) op basis van:
    1. Verstaanbaarheid (zacht/snel/e.d.)
    2. Samenhangend verhaal
    3. Materialen meegenomen
  • Powerpoint mag, wordt gestimuleerd
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • 10 tot 15 minuten
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1) op basis van:
    1. Verstaanbaarheid (zacht/snel/e.d.)
    2. Samenhangend verhaal/hoofdstukken
    3. Materialen meegenomen/presentatie
    4. Contact met publiek
    5. Vragen erbij/quiz
    6. Werden de gestelde vragen goed beantwoord?
    7. Zoveel mogelijk uit het hoofd voorgedragen
  • Powerpoint verplicht
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • 15 minuten
  • Volledig uit het hoofd voorgedragen

Leerlingen mogen geen onderwerpen kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij.
 

Doorgaande leerlijn Boekbespreking

Groep 4
  • Voorlezen 3 minuten
  • Zelfgekozen tekst
  • Geoefend en voor de klas
  • Geen beoordeling, wel tips en tops
Groep 5 Zie groep 4 met de uitbreiding:
  • Voorlezen 5 minuten
  • Beoordeling met m/v/g door leerkracht
  • Beoordeling op basis van intonatie, tempo, leestekens
Groep 6 Zie groep 5 met de uitbreiding:
  • Informatie over de schrijver
  • Eigen mening
  • Beoordeling met cijfer door de leerkracht en leerlingen (2:1)
Groep 7 Zie groep 6 met de uitbreiding:
  • Voorlezen 5 tot 8 minuten
  • Boekinformatie (druk/illustrator/jaar van uitgave,e.d.)
  • Powerpoint mag
  • De gehele boekbespreking heeft een duur van 12 tot 15 minuten.
Groep 8  Zie groep 7 met de uitbreiding:
  • Vanuit welk perspectief is het boek geschreven
  • Extra materialen

Leerlingen mogen geen boeken kiezen wat ze in één van de voorgaande leerjaren hebben gekozen. Leerkrachten houden dit bij. 

Vuurtorenleerlingen beplakken ramen met thuiswerk op 1 April

Woensdag 1 april was een speciale dag voor de leerlingen van De Vuurtoren. De kinderen waren door school opgeroepen om hun werk aan het raam te plakken. De leerkrachten zouden langs komen om vanaf de buitenzijde van het huis, het thuiswerk na te kijken. Gezien de reacties vooraf, na de aankondiging, was al duidelijk dat heel veel kinderen er veel werk van maakten. Bekend is dat er om 9.00 uur al veel kinderen achter de volgeplakte ramen naar buiten loerden (zie ook foto). Aan het verzoek om vooraf een foto te mailen naar de leerkracht, werd ruim gehoor gegeven. Zo ontstond.. Lees verder »

Radio DE VUURTOREN met BREAKING NEWS

Radio DE VUURTOREN met BREAKING NEWS Iedere vrijdagmiddag is het BREAKING NEWS vanuit De Vuurtoren. In een speciale radiouitzending wordt er verslag gedaan over zaken rond school. Er zijn leerkrachten te horen, een fragment van het Vuurtorenlied, een lied door juffen en meesters voor onze leerlingen en dit alles in een muzikale context. Het lied is inmiddels ALARMSCHIJF en heeft al een gouden plaat (zie foto). Benieuwd? Luister maar: Breaking News 3 april: https://www.youtube.com/watch?v=aQC6XPC2xYE  (aflevering: stoorzender) Breaking News 27 maart: https://www.youtube.com/watch?v=KsCCsZODmtE&t=241s Breaking News 20 maart: https://www.youtube.com/watch?v=60APc-31Ky4  Lees verder »

Tablets via school voor leerlingen

In de lessen op school zetten we standaard tablets in daar waar het een meerwaarde is. Maar thuis leren op een computer…... Dat is voor sommigen nieuw. En je moet thuis maar voldoende laptops/tablets hebben!? In samenwerking met het bestuur (SCOH) heeft De Vuurtoren deze week al 30 kinderen (en ouders) blij kunnen maken met een tablet in bruikleen. De tablets, deels nieuwe en deels gebruikte van school, zijn hiervoor speciaal ingericht voor thuisgebruik. De bijgeleverde wachtwoorden geven de kinderen makkelijk toegang tot de benodigde programma’s. Lees verder »

Scholen gesloten.......maar De Vuurtoren blijft in bedrijf!

Het zat er al een beetje aan te komen. En ja hoor op zondag 15 april, werd bekend dat alle scholen per direct voor 3 weken zouden sluiten. Dat was voor iedereen even schakelen: Voor thuis en school was de gedachte ‘hoe organiseer ik dit’? Achter de schermen was de Vuurtoren al wel bezig met een Noodplan-Thuiswerk voor het geval…. Via Parro (Ouder-school communicatie app), is er nu een dagelijkse informatieuitwisseling. Uitgangspunt is: In contact blijven met kind/gezin en het aanleveren van opdrachten voor een zekere continuïteit van het onderwijs. De leerstof bestaat vooral uit extra in-oefening, verdieping en verbreding. Er zijn.. Lees verder »


Recente foto's