Naar de middelbare school

Protocol overgang basisschool naar voortgezet onderwijs

Het is een hele klus om weloverwogen de volgende stap in het onderwijs voor uw kind te bepalen. Los van de verschillende schoolsoorten, is iedere school zelf ook weer anders. En er is de afgelopen jaren flink veel veranderd in het onderwijs, dus uw eigen ervaringen bieden ook niet altijd een basis. Hieronder wat informatie om u te helpen bij het kiezen.

Financieel steuntje

Als uw kind voortgezet onderwijs gaat volgen hebt u te maken met kosten voor boeken, leermiddelen enz. Er bestaat een tegemoetkoming in de schoolkosten. Via www.duo.nl kunt u zelf berekenen hoeveel tegemoetkoming u krijgt. U komt er eerder voor in aanmerking dan u denkt. Ook het aanvragen gaat via deze site.

Soorten voortgezet onderwijs

Er zijn vier verschillende soorten voortgezet onderwijs:

  • praktijkonderwijs;
  • vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs);
  • havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en ;
  • vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs).

Checklist

Om een uiteindelijke keuze te maken is het goed om vooraf te bedenken wat u en uw kind belangrijk vinden. Wanneer u deze punten verzameld in een checklist kunt u de verschillende scholen goed met elkaar vergelijken. Hieronder hebben we themagewijs voorbeeldvragen verzameld om u op weg te helpen. Kijk ook eens op de Kennisnetsite.

Vooraf

  • Welk schooltype zoekt u (vmbo,havo of vwo), en bij vmbo: welke sector of leerweg?
  • Gaat uw voorkeur uit naar openbaar of bijzonder onderwijs?
  • Zoekt u een school met een speciale pedagogische opvatting (Montessori-, Dalton-, Jenaplanschool of Vrije School)?
  • Heeft u voorkeur voor een kleine of een grote school?
  • Wat vindt u belangrijk aan een school: leerprestaties, sfeer, veiligheid, toezicht, creativiteit?

Praktisch

  • Wat zijn de schooltijden?
  • Wat gebeurt er bij ziekte van een docent?
  • Is de weg naar school veilig?
  • Hoeveel bedraagt het schoolgeld?
  • Hoe hoog is de ouderbijdrage, en waar wordt dit voor gebruikt?
  • Zijn er nog andere kosten (materiaal, excursies)?
  • Is er een ruilbeurs voor schoolboeken?

Sfeer en regels

  • Eerste indruk?
  • Hoe ziet de school (en het schoolterrein) eruit: verzorgd, aantrekkelijk, schoon?
  • Hoe gaat men met elkaar om: docenten met de leerlingen, leerlingen met elkaar? (Tip: bezoek de school ook eens buiten de open dag om)

Regels en veiligheid

  • Welke regels hanteert de school (m.b.t. spijbelen, middelengebruik, veiligheid)?
  • Mogen leerlingen het schoolterrein af?
  • Hoe staat de school tegenover straffen, wanneer wordt een leerling geschorst?
  • Wordt afwezigheid direct aan de ouders gemeld?
  • Wat is het beleid rond tussenuren?
  • Hoe gaat de school om met problemen als faalangst?
  • Hoe worden geweld en pesten aangepakt?
  • Is er een pestprotocol?
  • Is er een counselor?

Culturele verschillen

  • Wat doet de school aan de eigen geloofs- of levensovertuiging?
  • Geeft de school ruimte aan tradities en religieuze feestdagen?
  • Wordt er met respect gekeken naar verschillen in cultuur en religie?
  • Wordt er actief gezocht naar hetgeen leerlingen uit verschillende culturen van elkaar kunnen leren?

Het onderwijs

  • Hoe worden de groepen samengesteld?
  • Hoe groot zijn de groepen?
  • Hoe wordt er lesgegeven (klassikaal of in groepjes)?
  • Wordt de computer gebruikt en zo ja, bij welke vakken?

Basisvorming

  • Hoe wordt bereikt dat leerlingen zelfstandig leren werken?
  • Hoe wordt er voor meer samenhang tussen de vakken gezorgd?
  • Wat doet de school met het vrije deel?

Vmbo

  • Welke leerwegen en sectoren zijn mogelijk?
  • Is er een aparte afdeling voor leerwegondersteunend onderwijs?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Havo en vwo

  • Hoe gaat het met de uitvoering van het studiehuis?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Beoordeling

  • In hoeverre kijkt de school naar de score van de Cito-toets?
  • Hoe vaak krijgen de leerlingen toetsen of repetities?
  • Worden de vorderingen in cijfers of op een andere manier weergegeven?
  • Hoe vaak krijgen ouders de resultaten te zien?
  • Kunnen leerlingen blijven zitten en wat zijn de regels?
  • Heeft de school een eigen leerlingvolgsysteem?

Begeleiding

  • Is er begeleiding voor zwakkere of dyslectische leerlingen?
  • Hoe wordt de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs begeleid?
  • Zijn er mentoren en wat is hun taak?
  • Is er huiswerkbegeleiding en hoe is die georganiseerd?
  • Wat heeft de school snelle leerlingen te bieden?
  • Heeft de school een decaan en een remedial teacher?

Buitenschoolse activiteiten

  • Zijn er werkweken of excursies?
  • Worden er schoolfeesten georganiseerd?
  • Zijn er sportdagen?
  • Is er een leerlingenraad en hoe functioneert die?
  • Is er een schoolkrant?

Contact met ouders

  • Op welke manier verloopt de communicatie met ouders (bijv. d.m.v. ouderbrief)?
  • Hoe vaak zijn er ouderavonden en hoe zijn die opgezet?
  • Als er problemen rond een leerling zijn, hoe en wanneer worden ouders ingelicht?
  • Waar kan je terecht met vragen en problemen?
  • Is er een ouderraad en waar houdt die zich mee bezig?
  • Is er een klachtencommissie?

 

MOZAIEK slingerbank op het vernieuwde plein

Na het nieuwe speeltoestel in 2020 heeft De Vuurtoren deze winter een mooie lange slinger-mozaïekbank op het plein. De kleurijke themabank vormt een natuurlijke afscheiding tussen een voetbalgedeelte en de rest van het plein. Onder leiding van mozaiekkunstenaar Job Bisscheroux hebben leerlingen vanaf groep 6, 7 en 8 het thema Scheveningen prachtig bij elkaar geplakt. Vooraf hebben diezelfde leerlingen al een groot aantal tekeningen aangedragen. Na al het plakken is de bank netjes afgewerkt en vormt deze een mooi, kleurrijk en functioneel object op het schoolplein. En wie goed kijkt ziet ook de namen van de groep 8-kinderen die in 2020 afscheid.. Lees verder »

Sinterklaas 2020 Hij was er!

Ondanks corona was Sinterklaas er toch weer voor de Vuurtoren-kinderen vandaag, vrijdag 4 december. Natuurlijk moest hij uit Spanje vandaan eerst in quarantaine. Maar vanochtend zat hij om 8 uur al met zijn Pieten in zijn werkkamer voor het raam op school. (zie foto) Dit jaar ging Sint niet naar de groepen, maar kwamen de groepen naar de Sint en Pieten. In de speelzaal had hij een prachtige plek. Groep voor groep kwamen de kinderen een poosje op bezoek. En o, wat weet de Sint veel van de kinderen. Natuurlijk werd er gezongen, dansjes gedaan, pepernoten uitgedeeld en veel grapjes gemaakt. In.. Lees verder »

Surprisemuseum 2020 en Pietengym

Afgelopen woensdag was het rond De Vuurtoren een bijzonder tafereel. Van alle kanten kwamen er kinderen met prachtige creaties in hun handen richting school. Het waren SURPRISES. Soms wel zo groot dat papa of mama een handje moesten helpen. Eenmaal uitgestald in de speelzaal kwamen op donderdag de groepen om de beurt de kunstwerken bekijken. Een echt Surprisemuseum. De kids waren onder de indruk van wat er zoal gemaakt was. En natuurlijk was het ook - op afstand - speuren naar namen. Wie had wat gemaakt en voor wie.....? Op 4 december met de Sinterklaasviering was het natuurlijk UITPAKKEN van surprises in.. Lees verder »

Rommelpieten maken er ook echt een rommeltje van op de Vuurtoren!

We hadden gedacht dat de RommelPieten in dit coronajaar niet naar de school zou komen. Maar ze waren toch! De juffen en meesters hebben alle kinderen eerst buiten maar even opgewacht, anders zouden ze wel heel erg schrikken. Per groep gingen de kinderen naar binnen. Dat moest erg voorzichtig......er lagen in de gangen omgevallen stoelen, speelgoed, capes. Ook waren er linten gespannen, dwars over de trappen.  En in de klas was het ook zo'n ontzettende rommel! Sommige kinderen schrokken, andere vonden het leuk, maar iedereen ging gelukkig helpen opruimen. Toch kwam het niet helemaal als verrassing... Afgelopen nacht heeft Radio Vuurtoren een.. Lees verder »


Recente foto's