Naar de middelbare school

Protocol overgang basisschool naar voortgezet onderwijs

Het is een hele klus om weloverwogen de volgende stap in het onderwijs voor uw kind te bepalen. Los van de verschillende schoolsoorten, is iedere school zelf ook weer anders. En er is de afgelopen jaren flink veel veranderd in het onderwijs, dus uw eigen ervaringen bieden ook niet altijd een basis. Hieronder wat informatie om u te helpen bij het kiezen.

Financieel steuntje

Als uw kind voortgezet onderwijs gaat volgen hebt u te maken met kosten voor boeken, leermiddelen enz. Er bestaat een tegemoetkoming in de schoolkosten. Via www.duo.nl kunt u zelf berekenen hoeveel tegemoetkoming u krijgt. U komt er eerder voor in aanmerking dan u denkt. Ook het aanvragen gaat via deze site.

Soorten voortgezet onderwijs

Er zijn vier verschillende soorten voortgezet onderwijs:

  • praktijkonderwijs;
  • vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs);
  • havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en ;
  • vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs).

Checklist

Om een uiteindelijke keuze te maken is het goed om vooraf te bedenken wat u en uw kind belangrijk vinden. Wanneer u deze punten verzameld in een checklist kunt u de verschillende scholen goed met elkaar vergelijken. Hieronder hebben we themagewijs voorbeeldvragen verzameld om u op weg te helpen. Kijk ook eens op de Kennisnetsite.

Vooraf

  • Welk schooltype zoekt u (vmbo,havo of vwo), en bij vmbo: welke sector of leerweg?
  • Gaat uw voorkeur uit naar openbaar of bijzonder onderwijs?
  • Zoekt u een school met een speciale pedagogische opvatting (Montessori-, Dalton-, Jenaplanschool of Vrije School)?
  • Heeft u voorkeur voor een kleine of een grote school?
  • Wat vindt u belangrijk aan een school: leerprestaties, sfeer, veiligheid, toezicht, creativiteit?

Praktisch

  • Wat zijn de schooltijden?
  • Wat gebeurt er bij ziekte van een docent?
  • Is de weg naar school veilig?
  • Hoeveel bedraagt het schoolgeld?
  • Hoe hoog is de ouderbijdrage, en waar wordt dit voor gebruikt?
  • Zijn er nog andere kosten (materiaal, excursies)?
  • Is er een ruilbeurs voor schoolboeken?

Sfeer en regels

  • Eerste indruk?
  • Hoe ziet de school (en het schoolterrein) eruit: verzorgd, aantrekkelijk, schoon?
  • Hoe gaat men met elkaar om: docenten met de leerlingen, leerlingen met elkaar? (Tip: bezoek de school ook eens buiten de open dag om)

Regels en veiligheid

  • Welke regels hanteert de school (m.b.t. spijbelen, middelengebruik, veiligheid)?
  • Mogen leerlingen het schoolterrein af?
  • Hoe staat de school tegenover straffen, wanneer wordt een leerling geschorst?
  • Wordt afwezigheid direct aan de ouders gemeld?
  • Wat is het beleid rond tussenuren?
  • Hoe gaat de school om met problemen als faalangst?
  • Hoe worden geweld en pesten aangepakt?
  • Is er een pestprotocol?
  • Is er een counselor?

Culturele verschillen

  • Wat doet de school aan de eigen geloofs- of levensovertuiging?
  • Geeft de school ruimte aan tradities en religieuze feestdagen?
  • Wordt er met respect gekeken naar verschillen in cultuur en religie?
  • Wordt er actief gezocht naar hetgeen leerlingen uit verschillende culturen van elkaar kunnen leren?

Het onderwijs

  • Hoe worden de groepen samengesteld?
  • Hoe groot zijn de groepen?
  • Hoe wordt er lesgegeven (klassikaal of in groepjes)?
  • Wordt de computer gebruikt en zo ja, bij welke vakken?

Basisvorming

  • Hoe wordt bereikt dat leerlingen zelfstandig leren werken?
  • Hoe wordt er voor meer samenhang tussen de vakken gezorgd?
  • Wat doet de school met het vrije deel?

Vmbo

  • Welke leerwegen en sectoren zijn mogelijk?
  • Is er een aparte afdeling voor leerwegondersteunend onderwijs?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Havo en vwo

  • Hoe gaat het met de uitvoering van het studiehuis?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Beoordeling

  • In hoeverre kijkt de school naar de score van de Cito-toets?
  • Hoe vaak krijgen de leerlingen toetsen of repetities?
  • Worden de vorderingen in cijfers of op een andere manier weergegeven?
  • Hoe vaak krijgen ouders de resultaten te zien?
  • Kunnen leerlingen blijven zitten en wat zijn de regels?
  • Heeft de school een eigen leerlingvolgsysteem?

Begeleiding

  • Is er begeleiding voor zwakkere of dyslectische leerlingen?
  • Hoe wordt de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs begeleid?
  • Zijn er mentoren en wat is hun taak?
  • Is er huiswerkbegeleiding en hoe is die georganiseerd?
  • Wat heeft de school snelle leerlingen te bieden?
  • Heeft de school een decaan en een remedial teacher?

Buitenschoolse activiteiten

  • Zijn er werkweken of excursies?
  • Worden er schoolfeesten georganiseerd?
  • Zijn er sportdagen?
  • Is er een leerlingenraad en hoe functioneert die?
  • Is er een schoolkrant?

Contact met ouders

  • Op welke manier verloopt de communicatie met ouders (bijv. d.m.v. ouderbrief)?
  • Hoe vaak zijn er ouderavonden en hoe zijn die opgezet?
  • Als er problemen rond een leerling zijn, hoe en wanneer worden ouders ingelicht?
  • Waar kan je terecht met vragen en problemen?
  • Is er een ouderraad en waar houdt die zich mee bezig?
  • Is er een klachtencommissie?

Kinderboekenweek

Als je plezier hebt in het leen, helpt dat enorm om goed te leren. De kinderboekenweek is dan ook een mooi moment om aandacht te besteden aan kinderboeken en het lezen. Het thema 'Reis mee" was door de hele school te herkennen. Ook dit jaar was er weer een gezamenlijke activiteit. De groepen 1, 2 en 3 hadden een gezamenlijke gezellig feestje met liedjes die te maken hebben met reizen. Er waren verschillende optredens en we hoorden zelfs een Engels liedje!. Vanaf groep 4 waren er voorleeswedstrijden in de groep, En vervolgens met groep 4 t/m 8 bij elkaar. De voorlezers waren: Gianni (gr4),.. Lees verder »

Kleuterdiploma

Dat de groep 2 kleuters het goed doen en er klaar voor zijn om naar groep 3 te gaan was duidelijk te zien voor degenen die bij de ‘uitreiking’ van het kleuterdiploma waren. De juffen, uitgedost in een afstudeertoga, en de kinderen met gekleurde afstudeerhoedjes waren er helemaal klaar voor. Eén voor één gleden de kinderen via het raam naar buiten, terwijl de juf ondertussen een mooie tekst had voor ieder kind. De kleuters liepen dan naar een tafeltje met het diploma voor de ‘handtekening’. De kinderen waren maar wat trots, zo ook al die ouders die getuige waren van.. Lees verder »

De Vuurtoren Got's Talent

Onderdeel van het zomerfeest was ook de talentenshow met diverse optredens. De juffen van de school legden de lat hoog met een dansje ‘Heen en weer’. Daarna waren er optredens van kinderen uit diverse groepen. We zagen: zang, dans en ware acrobatiek. De foto’s zeggen genoeg. Iedereen genoot ervan om ook deze talenten te zien  op de Vuurtoren. Een deskundige jury van vier groep-8-leerlingen was lovend over de presentaties. Dat wordt oefenen het komend jaar, want dit moet zeker een vervolg krijgen! Lees verder »

Zomerfeest. Oud-Hollandse spelletjes

Op de laatste schooldag was het gezellig Oud-Hollandse spelletjes spelen op het plein: sjoelen, diabolo, spijkerpoepen, zaklopen, waterdragen, blikgooien, springkussen, …….. Dat alles in de speelzaal, plein en een stuk straat. Mooi dat Picnic met een springkussen en ballenschietwand voor nog meer vreugde kon zorgen. De foto’s laten mooie sfeerbeelden zien. De kinderen genoten. Zo’n feest op de laatste schooldag kan alleen als er veel hulp is van (groot-)ouders en vrijwilligers. Dit alles georganiseerd door een fantastisch actieve Vuurtoren-oudercommissie. Dank allemaal en een fijne vakantie!! Lees verder »


Recente foto's