Naar de middelbare school

Protocol overgang basisschool naar voortgezet onderwijs

Het is een hele klus om weloverwogen de volgende stap in het onderwijs voor uw kind te bepalen. Los van de verschillende schoolsoorten, is iedere school zelf ook weer anders. En er is de afgelopen jaren flink veel veranderd in het onderwijs, dus uw eigen ervaringen bieden ook niet altijd een basis. Hieronder wat informatie om u te helpen bij het kiezen.

Financieel steuntje

Als uw kind voortgezet onderwijs gaat volgen hebt u te maken met kosten voor boeken, leermiddelen enz. Er bestaat een tegemoetkoming in de schoolkosten. Via www.duo.nl kunt u zelf berekenen hoeveel tegemoetkoming u krijgt. U komt er eerder voor in aanmerking dan u denkt. Ook het aanvragen gaat via deze site.

Soorten voortgezet onderwijs

Er zijn vier verschillende soorten voortgezet onderwijs:

  • praktijkonderwijs;
  • vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs);
  • havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en ;
  • vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs).

Checklist

Om een uiteindelijke keuze te maken is het goed om vooraf te bedenken wat u en uw kind belangrijk vinden. Wanneer u deze punten verzameld in een checklist kunt u de verschillende scholen goed met elkaar vergelijken. Hieronder hebben we themagewijs voorbeeldvragen verzameld om u op weg te helpen. Kijk ook eens op de Kennisnetsite.

Vooraf

  • Welk schooltype zoekt u (vmbo,havo of vwo), en bij vmbo: welke sector of leerweg?
  • Gaat uw voorkeur uit naar openbaar of bijzonder onderwijs?
  • Zoekt u een school met een speciale pedagogische opvatting (Montessori-, Dalton-, Jenaplanschool of Vrije School)?
  • Heeft u voorkeur voor een kleine of een grote school?
  • Wat vindt u belangrijk aan een school: leerprestaties, sfeer, veiligheid, toezicht, creativiteit?

Praktisch

  • Wat zijn de schooltijden?
  • Wat gebeurt er bij ziekte van een docent?
  • Is de weg naar school veilig?
  • Hoeveel bedraagt het schoolgeld?
  • Hoe hoog is de ouderbijdrage, en waar wordt dit voor gebruikt?
  • Zijn er nog andere kosten (materiaal, excursies)?
  • Is er een ruilbeurs voor schoolboeken?

Sfeer en regels

  • Eerste indruk?
  • Hoe ziet de school (en het schoolterrein) eruit: verzorgd, aantrekkelijk, schoon?
  • Hoe gaat men met elkaar om: docenten met de leerlingen, leerlingen met elkaar? (Tip: bezoek de school ook eens buiten de open dag om)

Regels en veiligheid

  • Welke regels hanteert de school (m.b.t. spijbelen, middelengebruik, veiligheid)?
  • Mogen leerlingen het schoolterrein af?
  • Hoe staat de school tegenover straffen, wanneer wordt een leerling geschorst?
  • Wordt afwezigheid direct aan de ouders gemeld?
  • Wat is het beleid rond tussenuren?
  • Hoe gaat de school om met problemen als faalangst?
  • Hoe worden geweld en pesten aangepakt?
  • Is er een pestprotocol?
  • Is er een counselor?

Culturele verschillen

  • Wat doet de school aan de eigen geloofs- of levensovertuiging?
  • Geeft de school ruimte aan tradities en religieuze feestdagen?
  • Wordt er met respect gekeken naar verschillen in cultuur en religie?
  • Wordt er actief gezocht naar hetgeen leerlingen uit verschillende culturen van elkaar kunnen leren?

Het onderwijs

  • Hoe worden de groepen samengesteld?
  • Hoe groot zijn de groepen?
  • Hoe wordt er lesgegeven (klassikaal of in groepjes)?
  • Wordt de computer gebruikt en zo ja, bij welke vakken?

Basisvorming

  • Hoe wordt bereikt dat leerlingen zelfstandig leren werken?
  • Hoe wordt er voor meer samenhang tussen de vakken gezorgd?
  • Wat doet de school met het vrije deel?

Vmbo

  • Welke leerwegen en sectoren zijn mogelijk?
  • Is er een aparte afdeling voor leerwegondersteunend onderwijs?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Havo en vwo

  • Hoe gaat het met de uitvoering van het studiehuis?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Beoordeling

  • In hoeverre kijkt de school naar de score van de Cito-toets?
  • Hoe vaak krijgen de leerlingen toetsen of repetities?
  • Worden de vorderingen in cijfers of op een andere manier weergegeven?
  • Hoe vaak krijgen ouders de resultaten te zien?
  • Kunnen leerlingen blijven zitten en wat zijn de regels?
  • Heeft de school een eigen leerlingvolgsysteem?

Begeleiding

  • Is er begeleiding voor zwakkere of dyslectische leerlingen?
  • Hoe wordt de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs begeleid?
  • Zijn er mentoren en wat is hun taak?
  • Is er huiswerkbegeleiding en hoe is die georganiseerd?
  • Wat heeft de school snelle leerlingen te bieden?
  • Heeft de school een decaan en een remedial teacher?

Buitenschoolse activiteiten

  • Zijn er werkweken of excursies?
  • Worden er schoolfeesten georganiseerd?
  • Zijn er sportdagen?
  • Is er een leerlingenraad en hoe functioneert die?
  • Is er een schoolkrant?

Contact met ouders

  • Op welke manier verloopt de communicatie met ouders (bijv. d.m.v. ouderbrief)?
  • Hoe vaak zijn er ouderavonden en hoe zijn die opgezet?
  • Als er problemen rond een leerling zijn, hoe en wanneer worden ouders ingelicht?
  • Waar kan je terecht met vragen en problemen?
  • Is er een ouderraad en waar houdt die zich mee bezig?
  • Is er een klachtencommissie?

Kerstviering

We hadden al een poosje een echte Kerstsfeer in school en klas. Op donderdagavond was er de Kerstviering in de Nieuwe Badkapel. Alle groepen hebben daar een kerstlied gezongen. En ook ouders konden soms meezingen. Centraal stond het geboorteverhaal van Jezus, gespeeld door kinderen uit de meeste groepen.  En wat zag dat er allemaal schitterend uit: het spel, de kleding, het decor, de belichting, ….  Zie ook de foto. Het verhaal, verteld door onze nieuwe collega Yorick Zwerver, werd zeer beeldend gespeeld door onze kleine acteurs. De volgende ochtend kwamen kinderen met papa of mama al vroeg naar school om heerlijke hapjes te.. Lees verder »

Sinterklaas op De Vuurtoren

Het was even spannend in de ochtend van 5 december. Zou de Sint echt komen? Alle groepen en ook papa's en mama's waren er al helemaal klaar voor. Iedereen had een plek in de zaal. Eerst kwam Elsa, de Frozen princes, toen kwam de directeur die een mijter opzette, maar uiteindelijk na hard zingen was het de echte Sint met zijn Pieten die binnen kwamen.  De Sint zei dat alle cadeautjes er waren en dat hij ze zelf in de groepen kwam brengen. En dat gebeurde ook. In de lagere groepen was de Sint wat langer en waren er leuke.. Lees verder »

De rommelpiet was er weer!

Dat was even schrikken deze woensdagochtend. De school was 's nachts bezocht door RommelPieten!. Overal hadden ze rommel gemaakt: In de gangen en in alle lokalen. De kinderen leken het wel leuk te vinden! Ze keken naar de rommel, maar zagen meer: schoencadeautjes. Dat was een verrassing. Gelukkig zijn de Vuurtorenleerlingen goed in opruimen, zodat ze al gauw weer konden leren..... Nog even en dan komt de Sint! Lees verder »

Juf Marianne Kuiper 40 jaar in het onderwijs!

Dit jaar is juf Marianne Kuiper van basisschool de Vuurtoren 40 jaar in het onderwijs. In 1979 is de juf begonnen aan de Julianaschool aan de Gaffelstraat. Deze school fuseerde met de Emmaschool en later veranderde de naam in De Vuurtoren. Op school hebben we dit groots gevierd. De juf werd 's ochtends verrast met een school vol feestelijke teksten en foto's van vroeger. Aan het eind van de ochtend stonden alle leerlingen buiten te wachten op een prachtig lied te zingen. De juf stond daar in het zonnetje en hoorde ook dat ze al 40x met de klas Sinterklaas en.. Lees verder »


Recente foto's