Naar de middelbare school

Protocol overgang basisschool naar voortgezet onderwijs

Het is een hele klus om weloverwogen de volgende stap in het onderwijs voor uw kind te bepalen. Los van de verschillende schoolsoorten, is iedere school zelf ook weer anders. En er is de afgelopen jaren flink veel veranderd in het onderwijs, dus uw eigen ervaringen bieden ook niet altijd een basis. Hieronder wat informatie om u te helpen bij het kiezen.

Financieel steuntje

Als uw kind voortgezet onderwijs gaat volgen hebt u te maken met kosten voor boeken, leermiddelen enz. Er bestaat een tegemoetkoming in de schoolkosten. Via www.duo.nl kunt u zelf berekenen hoeveel tegemoetkoming u krijgt. U komt er eerder voor in aanmerking dan u denkt. Ook het aanvragen gaat via deze site.

Soorten voortgezet onderwijs

Er zijn vier verschillende soorten voortgezet onderwijs:

  • praktijkonderwijs;
  • vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs);
  • havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en ;
  • vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs).

Checklist

Om een uiteindelijke keuze te maken is het goed om vooraf te bedenken wat u en uw kind belangrijk vinden. Wanneer u deze punten verzameld in een checklist kunt u de verschillende scholen goed met elkaar vergelijken. Hieronder hebben we themagewijs voorbeeldvragen verzameld om u op weg te helpen. Kijk ook eens op de Kennisnetsite.

Vooraf

  • Welk schooltype zoekt u (vmbo,havo of vwo), en bij vmbo: welke sector of leerweg?
  • Gaat uw voorkeur uit naar openbaar of bijzonder onderwijs?
  • Zoekt u een school met een speciale pedagogische opvatting (Montessori-, Dalton-, Jenaplanschool of Vrije School)?
  • Heeft u voorkeur voor een kleine of een grote school?
  • Wat vindt u belangrijk aan een school: leerprestaties, sfeer, veiligheid, toezicht, creativiteit?

Praktisch

  • Wat zijn de schooltijden?
  • Wat gebeurt er bij ziekte van een docent?
  • Is de weg naar school veilig?
  • Hoeveel bedraagt het schoolgeld?
  • Hoe hoog is de ouderbijdrage, en waar wordt dit voor gebruikt?
  • Zijn er nog andere kosten (materiaal, excursies)?
  • Is er een ruilbeurs voor schoolboeken?

Sfeer en regels

  • Eerste indruk?
  • Hoe ziet de school (en het schoolterrein) eruit: verzorgd, aantrekkelijk, schoon?
  • Hoe gaat men met elkaar om: docenten met de leerlingen, leerlingen met elkaar? (Tip: bezoek de school ook eens buiten de open dag om)

Regels en veiligheid

  • Welke regels hanteert de school (m.b.t. spijbelen, middelengebruik, veiligheid)?
  • Mogen leerlingen het schoolterrein af?
  • Hoe staat de school tegenover straffen, wanneer wordt een leerling geschorst?
  • Wordt afwezigheid direct aan de ouders gemeld?
  • Wat is het beleid rond tussenuren?
  • Hoe gaat de school om met problemen als faalangst?
  • Hoe worden geweld en pesten aangepakt?
  • Is er een pestprotocol?
  • Is er een counselor?

Culturele verschillen

  • Wat doet de school aan de eigen geloofs- of levensovertuiging?
  • Geeft de school ruimte aan tradities en religieuze feestdagen?
  • Wordt er met respect gekeken naar verschillen in cultuur en religie?
  • Wordt er actief gezocht naar hetgeen leerlingen uit verschillende culturen van elkaar kunnen leren?

Het onderwijs

  • Hoe worden de groepen samengesteld?
  • Hoe groot zijn de groepen?
  • Hoe wordt er lesgegeven (klassikaal of in groepjes)?
  • Wordt de computer gebruikt en zo ja, bij welke vakken?

Basisvorming

  • Hoe wordt bereikt dat leerlingen zelfstandig leren werken?
  • Hoe wordt er voor meer samenhang tussen de vakken gezorgd?
  • Wat doet de school met het vrije deel?

Vmbo

  • Welke leerwegen en sectoren zijn mogelijk?
  • Is er een aparte afdeling voor leerwegondersteunend onderwijs?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Havo en vwo

  • Hoe gaat het met de uitvoering van het studiehuis?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Beoordeling

  • In hoeverre kijkt de school naar de score van de Cito-toets?
  • Hoe vaak krijgen de leerlingen toetsen of repetities?
  • Worden de vorderingen in cijfers of op een andere manier weergegeven?
  • Hoe vaak krijgen ouders de resultaten te zien?
  • Kunnen leerlingen blijven zitten en wat zijn de regels?
  • Heeft de school een eigen leerlingvolgsysteem?

Begeleiding

  • Is er begeleiding voor zwakkere of dyslectische leerlingen?
  • Hoe wordt de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs begeleid?
  • Zijn er mentoren en wat is hun taak?
  • Is er huiswerkbegeleiding en hoe is die georganiseerd?
  • Wat heeft de school snelle leerlingen te bieden?
  • Heeft de school een decaan en een remedial teacher?

Buitenschoolse activiteiten

  • Zijn er werkweken of excursies?
  • Worden er schoolfeesten georganiseerd?
  • Zijn er sportdagen?
  • Is er een leerlingenraad en hoe functioneert die?
  • Is er een schoolkrant?

Contact met ouders

  • Op welke manier verloopt de communicatie met ouders (bijv. d.m.v. ouderbrief)?
  • Hoe vaak zijn er ouderavonden en hoe zijn die opgezet?
  • Als er problemen rond een leerling zijn, hoe en wanneer worden ouders ingelicht?
  • Waar kan je terecht met vragen en problemen?
  • Is er een ouderraad en waar houdt die zich mee bezig?
  • Is er een klachtencommissie?

Vuurtorenleerlingen beplakken ramen met thuiswerk op 1 April

Woensdag 1 april was een speciale dag voor de leerlingen van De Vuurtoren. De kinderen waren door school opgeroepen om hun werk aan het raam te plakken. De leerkrachten zouden langs komen om vanaf de buitenzijde van het huis, het thuiswerk na te kijken. Gezien de reacties vooraf, na de aankondiging, was al duidelijk dat heel veel kinderen er veel werk van maakten. Bekend is dat er om 9.00 uur al veel kinderen achter de volgeplakte ramen naar buiten loerden (zie ook foto). Aan het verzoek om vooraf een foto te mailen naar de leerkracht, werd ruim gehoor gegeven. Zo ontstond.. Lees verder »

Radio DE VUURTOREN met BREAKING NEWS

Radio DE VUURTOREN met BREAKING NEWS Iedere vrijdagmiddag is het BREAKING NEWS vanuit De Vuurtoren. In een speciale radiouitzending wordt er verslag gedaan over zaken rond school. Er zijn leerkrachten te horen, een fragment van het Vuurtorenlied, een lied door juffen en meesters voor onze leerlingen en dit alles in een muzikale context. Het lied is inmiddels ALARMSCHIJF en heeft al een gouden plaat (zie foto). Benieuwd? Luister maar: Breaking News 3 april: https://www.youtube.com/watch?v=aQC6XPC2xYE  (aflevering: stoorzender) Breaking News 27 maart: https://www.youtube.com/watch?v=KsCCsZODmtE&t=241s Breaking News 20 maart: https://www.youtube.com/watch?v=60APc-31Ky4  Lees verder »

Tablets via school voor leerlingen

In de lessen op school zetten we standaard tablets in daar waar het een meerwaarde is. Maar thuis leren op een computer…... Dat is voor sommigen nieuw. En je moet thuis maar voldoende laptops/tablets hebben!? In samenwerking met het bestuur (SCOH) heeft De Vuurtoren deze week al 30 kinderen (en ouders) blij kunnen maken met een tablet in bruikleen. De tablets, deels nieuwe en deels gebruikte van school, zijn hiervoor speciaal ingericht voor thuisgebruik. De bijgeleverde wachtwoorden geven de kinderen makkelijk toegang tot de benodigde programma’s. Lees verder »

Scholen gesloten.......maar De Vuurtoren blijft in bedrijf!

Het zat er al een beetje aan te komen. En ja hoor op zondag 15 april, werd bekend dat alle scholen per direct voor 3 weken zouden sluiten. Dat was voor iedereen even schakelen: Voor thuis en school was de gedachte ‘hoe organiseer ik dit’? Achter de schermen was de Vuurtoren al wel bezig met een Noodplan-Thuiswerk voor het geval…. Via Parro (Ouder-school communicatie app), is er nu een dagelijkse informatieuitwisseling. Uitgangspunt is: In contact blijven met kind/gezin en het aanleveren van opdrachten voor een zekere continuïteit van het onderwijs. De leerstof bestaat vooral uit extra in-oefening, verdieping en verbreding. Er zijn.. Lees verder »


Recente foto's