Naar de middelbare school

Protocol overgang basisschool naar voortgezet onderwijs

Het is een hele klus om weloverwogen de volgende stap in het onderwijs voor uw kind te bepalen. Los van de verschillende schoolsoorten, is iedere school zelf ook weer anders. En er is de afgelopen jaren flink veel veranderd in het onderwijs, dus uw eigen ervaringen bieden ook niet altijd een basis. Hieronder wat informatie om u te helpen bij het kiezen.

Financieel steuntje

Als uw kind voortgezet onderwijs gaat volgen hebt u te maken met kosten voor boeken, leermiddelen enz. Er bestaat een tegemoetkoming in de schoolkosten. Via www.duo.nl kunt u zelf berekenen hoeveel tegemoetkoming u krijgt. U komt er eerder voor in aanmerking dan u denkt. Ook het aanvragen gaat via deze site.

Soorten voortgezet onderwijs

Er zijn vier verschillende soorten voortgezet onderwijs:

  • praktijkonderwijs;
  • vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs);
  • havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en ;
  • vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs).

Checklist

Om een uiteindelijke keuze te maken is het goed om vooraf te bedenken wat u en uw kind belangrijk vinden. Wanneer u deze punten verzameld in een checklist kunt u de verschillende scholen goed met elkaar vergelijken. Hieronder hebben we themagewijs voorbeeldvragen verzameld om u op weg te helpen. Kijk ook eens op de Kennisnetsite.

Vooraf

  • Welk schooltype zoekt u (vmbo,havo of vwo), en bij vmbo: welke sector of leerweg?
  • Gaat uw voorkeur uit naar openbaar of bijzonder onderwijs?
  • Zoekt u een school met een speciale pedagogische opvatting (Montessori-, Dalton-, Jenaplanschool of Vrije School)?
  • Heeft u voorkeur voor een kleine of een grote school?
  • Wat vindt u belangrijk aan een school: leerprestaties, sfeer, veiligheid, toezicht, creativiteit?

Praktisch

  • Wat zijn de schooltijden?
  • Wat gebeurt er bij ziekte van een docent?
  • Is de weg naar school veilig?
  • Hoeveel bedraagt het schoolgeld?
  • Hoe hoog is de ouderbijdrage, en waar wordt dit voor gebruikt?
  • Zijn er nog andere kosten (materiaal, excursies)?
  • Is er een ruilbeurs voor schoolboeken?

Sfeer en regels

  • Eerste indruk?
  • Hoe ziet de school (en het schoolterrein) eruit: verzorgd, aantrekkelijk, schoon?
  • Hoe gaat men met elkaar om: docenten met de leerlingen, leerlingen met elkaar? (Tip: bezoek de school ook eens buiten de open dag om)

Regels en veiligheid

  • Welke regels hanteert de school (m.b.t. spijbelen, middelengebruik, veiligheid)?
  • Mogen leerlingen het schoolterrein af?
  • Hoe staat de school tegenover straffen, wanneer wordt een leerling geschorst?
  • Wordt afwezigheid direct aan de ouders gemeld?
  • Wat is het beleid rond tussenuren?
  • Hoe gaat de school om met problemen als faalangst?
  • Hoe worden geweld en pesten aangepakt?
  • Is er een pestprotocol?
  • Is er een counselor?

Culturele verschillen

  • Wat doet de school aan de eigen geloofs- of levensovertuiging?
  • Geeft de school ruimte aan tradities en religieuze feestdagen?
  • Wordt er met respect gekeken naar verschillen in cultuur en religie?
  • Wordt er actief gezocht naar hetgeen leerlingen uit verschillende culturen van elkaar kunnen leren?

Het onderwijs

  • Hoe worden de groepen samengesteld?
  • Hoe groot zijn de groepen?
  • Hoe wordt er lesgegeven (klassikaal of in groepjes)?
  • Wordt de computer gebruikt en zo ja, bij welke vakken?

Basisvorming

  • Hoe wordt bereikt dat leerlingen zelfstandig leren werken?
  • Hoe wordt er voor meer samenhang tussen de vakken gezorgd?
  • Wat doet de school met het vrije deel?

Vmbo

  • Welke leerwegen en sectoren zijn mogelijk?
  • Is er een aparte afdeling voor leerwegondersteunend onderwijs?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Havo en vwo

  • Hoe gaat het met de uitvoering van het studiehuis?
  • Uit welke vakken kan de leerling kiezen naast de verplichte (eindexamen) vakken?

Beoordeling

  • In hoeverre kijkt de school naar de score van de Cito-toets?
  • Hoe vaak krijgen de leerlingen toetsen of repetities?
  • Worden de vorderingen in cijfers of op een andere manier weergegeven?
  • Hoe vaak krijgen ouders de resultaten te zien?
  • Kunnen leerlingen blijven zitten en wat zijn de regels?
  • Heeft de school een eigen leerlingvolgsysteem?

Begeleiding

  • Is er begeleiding voor zwakkere of dyslectische leerlingen?
  • Hoe wordt de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs begeleid?
  • Zijn er mentoren en wat is hun taak?
  • Is er huiswerkbegeleiding en hoe is die georganiseerd?
  • Wat heeft de school snelle leerlingen te bieden?
  • Heeft de school een decaan en een remedial teacher?

Buitenschoolse activiteiten

  • Zijn er werkweken of excursies?
  • Worden er schoolfeesten georganiseerd?
  • Zijn er sportdagen?
  • Is er een leerlingenraad en hoe functioneert die?
  • Is er een schoolkrant?

Contact met ouders

  • Op welke manier verloopt de communicatie met ouders (bijv. d.m.v. ouderbrief)?
  • Hoe vaak zijn er ouderavonden en hoe zijn die opgezet?
  • Als er problemen rond een leerling zijn, hoe en wanneer worden ouders ingelicht?
  • Waar kan je terecht met vragen en problemen?
  • Is er een ouderraad en waar houdt die zich mee bezig?
  • Is er een klachtencommissie?

 

Groep 8 springt de basisschool uit!

Aan het eind van het schooljaar en 8 jaar op de Vuurtoren gezeten te hebben sprong Groep 8 om de beurt de school uit. Wel moesten ze eerst langs een lange alle kinderen van de school, die zich over een parcours op het plein hadden opgesteld. Met papieren handjes zwaaiden zij en gaven een high five. Het was een weg met hindernissen. De 25 leerlingen moesten namelijk ook nog door een groot speelelement kruipen om vervolgens, onder toeziend oog van de genietende ouders, via een springplank het plein af te springen. Met hulp van gymmeester Wouter verliep dat gecontroleerd en veilig... Lees verder »

Schoolplein van de Vuurtoren vernieuwd!

Het schoolplein van de Vuurtoren is mooi afgeschermd met een historische muur. Er is een nostalgische overkapping, een stukje overdekking door de gymzaal en treden met een bordes. De centraal gesitueerde boom op het compact en aantrekkelijk plein maakt er een organisch geheel van. Maar wat er nog miste was een stukje ordening en uitdaging.... Afgelopen maanden is het schoolplein van de Vuurtoren opnieuw ingericht en met succes. Er staat een nieuw groot speeltoestel, een nieuw duikelrek, een voetbalzone en een afgeschermd fietsenberging met doorloop en een overdekte tafeltennisarena. Samen met een slingerbank die nog met mozaïek versierd gaat worden is.. Lees verder »

Nieuw SPEELTOESTEL op het vuurtorenplein

Het stond al jaren op het verlanglijstje van kinderen, ouders en leerkrachten. En leerlingen hebben afgelopen maand, tijdens de opbouw, het nieuwe grote speeltoestel langzaam zien groeien tot een uitdagend klim, klauter en glijtoestel. Gezien de Coronamaatregelen hebben we helaas geen grootse opening kunnen organiseren. Voor de kinderen gaf dat allemaal niet. Vanaf dag één wordt het toestel met groot enthousiasme intensief gebruikt. De kleuren en vele mogelijkheden hebben een grote aantrekkingskracht op onze leerlingen. Ook aan de peuters is gedacht, met een meer toegankelijk glijbaantje. Bij de grotere kids is het klimmen en chillen in het touwmandje bovenin zeer populair. Lees verder »

Duikelrekken en Heel Vuurtoren Bakt

Wat hebben deze met elkaar te maken? Vorig jaar vlak voor de zomervakantie hebben leerlingen en ouders taarten gebakken en gekocht. Dat heeft toen het mooie bedrag van € 529,00 !! opgebracht. Voor dat bedrag hebben we deze kleurrijke duikelrekken voor op het plein gekocht. Zie foto onder. Verbazend wat de kinderen er al op kunnen! Lees verder »


Recente foto's